Våra senaste
toppartiklar

- Internetworld:

Ellos

5 saker du behöver
veta om Facebooks
utmanare Ello


- Computer Sweden:

Java

Så ska Java rädda
sakernas internet


- TechWorld:

Storsimple

Storsimple - så bra
är Microsofts lagring


- Computer Sweden:

Amazon

Systemkrasch -
kunderna i panik


- IT24:

Dice-avknoppning spökar i Göteborg

Förra året smög Electronic arts igång en ny svensk spelstudio som kallades EA Gothenburg. Ansvaret för studion fick Marcus Nilsson, som arbetat på Dice sedan 2002 och ingått i förre Dice-chefen och nuvarande EA-höjdaren Patrick Söderlunds närmaste arbetsgrupp.


Efter tio år på Dice är nu Marcus Nilsson chef för sin egen EA-studio i Göteborg.

Valet var ingen slump. Nilsson arbetade själv på Dices Göteborgskontor, som flyttades till Stockholm för åtta år sedan, och han ledde senast utvecklingen av spelet Need for speed: Shift. Och det är just ett nytt Need for speed den nya studion ska utveckla.

– Det är både roligt och svårt att skapa ett nytt spel samtidigt som man bygger upp en ny studio. Vi ska bygga ett spel av väldigt hög kvalitet samtidigt som vi bygger vår egen företagskultur. Det är en utmaning, men vi har alla förutsättningar att lyckas.

Nyligen bestämde de sig för ett nytt namn, Ghost.
– Vi ville inte vara EA Gothenburg, vi ville ha en egen identitet. Men det var knepigt att hitta något bra namn. Till slut ordnade vi en intern tävling, den som vann skulle få en Ipad3. Vi fick in 250 förslag och fastnade för Ghost.

65 personer jobbar redan på Ghost, till våren ska det vara 85. Det räcker för att bygga nästa Need for speed.

– Ja, man kommer väldigt långt på det. Men vi kommer även att jobba med externa konsulter och studior, det är mycket småsaker som kan göras utanför våra egna väggar. Så arbetar alla större spelutvecklare. Förhoppningsvis kan vi hitta utvecklare lokalt som vi kan jobba med, geografisk närhet är alltid en fördel.


Need for speed: Most wanted har precis släppts. Nästa spel i serien kommer från Göteborg. När spelet ska vara klart är hemligt.

Ghosts entré förändrar i ett slag spelscenen i Göteborg, som varit förvånansvärt svag när det gäller lite större spelutvecklare. Där finns ett antal företag som gör mobil- och indiespel, men större studios har lyst med sin frånvaro. Sedan Dice stängde 2004 har visserligen både Grin och Simbin haft lite större studior där, men den ena gick i konkurs och den andra har både dragit ner och flyttat.

– Den grundläggande strategin för att etablera en studio i just Göteborg var ju att det finns mycket duktiga människor här som inte vill bo i Stockholm. Vill man jobba med dem så måste man vara här. Och det har visat sig stämma. Ser man till erfarenhet har vi en grym grupp här med de första vi anställt. Och dem hade vi aldrig fått tag i Stockholm, säger Nilsson.

Att Göteborg ligger ungefär en timmas flygtid närmare England är också en fördel, både för att man lyckats attrahera utvecklare därifrån och för att den andra EA-studion som gör Need for speed-spel, Criterion, finns där.

Ghost ingår i det som kallas Games på EA. Det är det affärsområde som Patrick Söderlund har ansvar för, och därmed ligger Ghost under hans ansvar. Fast något Dice tänker Markus inte bygga.

– Jag tar med mig mycket från Dice när det gäller inställning till spelutvecklingen. På Dice finns också en kultur där alla får säga vad de tycker och ha åsikter, det vill jag ha här också. Men vi ska bli något eget, vi ska bygga Ghost och göra spel av hög kvalitet på vårt eget sätt.






Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Stadsnät

Så byggs ett
stadsnät för
framtiden



- Computer Sweden:

Guru

Guruns hårda dom: Ni kodar för dåligt


Linus Larsson

"Ello är en
gammal idé som
misslyckats förr"

Sitter du och fantiserar om en invite till Ello.co? Lägg ner. Genast. Det skriver Linus Larsson.

- CS Jobb:

Klocka

Datorstrul stjäl en halvtimme om dagen


- Computer Sweden:

Wifi

Beviset: Vi gör vad som helst för gratis wi-fi


- PC för Alla Extreme:

Google Ara

Google Aras moduler kan bytas utan omstart


- MacWorld:

OS X

Apple täpper ”shellshock"-buggen i OS X


- IT24:

Ebay

Så ska Ebay styckas upp


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Den stora säkerhetsbomben Bash


- Computer Sweden:

EU

Apple riskerar
miljardböter


Foto: Jonas Ryberg - Computer Sweden:

Mark Hurd

Nye Oracle-bossen
fjäskar för it-chefen


- Computer Sweden:

Java

Så ska Java rädda
sakernas internet

- Computer Sweden:

säkerhet

Svenskar gör internationell säkerhetssuccé


- Computer Sweden:

3d-skrivare

Här är 3d-skrivaren som skriver ut hud och hår


- M3:

Photoshop

Nu får Chromebook Photoshop i molnet


- Computer Sweden:

Säkerhet

Så upptäcktes Heartbleed


- Computer Sweden:

Cisco

Cisco investerar nya
miljarder i molnet


- TechWorld:

Storsimple

Storsimple - så bra
är Microsofts lagring

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group