Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

- Computer Sweden:

Så vet Netflix vad du vill se

Todd Yellin på Netflix.
Todd Yellin på Netflix.
Netflix lanserades i Sverige tidigare i höst. Tjänsten, som tillhandahåller strömmad video i form av filmer och tv-serier, har över 30 miljoner användare. För att nå framgång satsar Netflix hårt på att skräddarsy sitt erbjudande till kunderna.

Fungerar det som på bokaffärer på webben, att man kan se vad kunder som köpt produkten köpt i övrigt?

– Rekommendationer är en del av det vi kallar personalisering. Det viktigaste är att analysera hur kunderna beter sig, inte att försöka tänka ut i förväg vad de vill ha, säger Todd Yellin, ansvarig för produktinnovation på Netflix, under ett Sverigebesök.

Det handlar om att på bästa plats på startsidan visa erbjudanden som passar den enskilde användaren och om att kontinuerligt mäta hur det fungerar.

– När vi gjort tester med och utan personalisering når tre gånger fler visningar den grupp som använder den personaliserade varianten.

För att nå dit används en kombination av åtgärder. Ett exempel är att hundratals väldigt specifika genrer definieras genom en kombination av mänsklig kategorisering och automatisk analys. En sådan kategori är ”romantiskt drama med en stark kvinnlig huvudkaraktär”. Om en användare har tittat på sådana filmer eller tv-serier går det att anta att personen vill göra det igen.

En annan åtgärd är att visa vad en användares Facebookvänner har tittat på. Båda åtgärderna är mycket framgångsrika.

Ytterligare ett sätt att ge rekommendationer är att användare kan ange sina preferenser i ett formulär, men metoden är inte helt säker.

– Användares egna preferenser säger ofta mer om vad de vill göra än vad de faktiskt gör.

Faktorer som kön, ålder och land är inte så viktiga. Visst finns det skillnader i tittarvanor mellan 80-åriga kvinnor och 18-åriga män, men de är inte så stora. Inte heller skillnaderna mellan vad personer tittar på med stationära enheter och med mobiler. Det handlar mest om att användarna tittar olika lång tid i sträck.

Däremot går det att upptäcka mer speciella skillnader, som att indierna som bor i Silicon Valley gärna tittar på Bollywoodfilmer. Även tid på dygnet och veckodag ger skillnader.

När alla infallsvinklar tagits i beaktande blir resultatet ett val av vilka erbjudanden som visas på startsidan. För att kontrollera att det fungerar genomförs tester med hundratals användare kontinuerligt. Det handlar om jämförelser mellan användare som tar del av, respektive inte tar del av olika funktioner.


Fakta

Netflix analyserar inte bara data, utan samlar också användare i fokusgrupper och frågar ut dem. Men man ska inte lita för mycket på svaren, berättar Todd Yellin:

– Folk vill alltid ha allt.

Mer från IDG-nätverket


Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"

- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!

- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden

- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket


- IDG.se:

Oklart vem som ligger bakom övervakningen

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group