Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

5 klassiska
it-krig


- TechWorld:

It-krig

It-krig gör oss
dumma i huvudet


- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


- IDG.se:

Inga planer på slopad Copyswede-avgift

Vill du behålla privatkopieringsavgiften?

- CIO Sweden:

Så blev Volvos skilsmässa friktionsfri

Efter tio år med Ford som ägare var Volvo Car Group och Fords it-struktur tätt sammanvävda. När bolagen skulle skiljas åt innebar det ett omfattande arbete inom många funktioner på företaget. it-projektet var ett av de mest komplexa där Volvo Car Group behövde bygga upp en egen it-struktur.

450 olika applikationer har flyttats över eller bytts ut, 500 nya servrar har installerats. Hela mejlsystemet har bytts ut och 21.000 konton migrerats. 56 globala webbplatser har migrerats in i det nya nätverket och 50.000 nya användar-id:n har skapats, för att nämna några bitar.

Vad var målet med projektet?
– Att säkerställa separationen från Ford och säkerställa att vi kan operera självständigt – och att genomföra detta utan några operationella störningar, säger Klas Bendrik, CIO på Volvo Car Group.

Hur lyckades ni?
– Riktigt, riktigt bra. Vi höll ursprunglig tidsplan och budget till 100 procent. Men det viktigaste är att vi kunnat leverera separationen utan några större operationella störningar, trots att vi samtidigt har haft ett ökat tryck då försäljningsvolymerna stigit med 25 procent.

Har projektet gett några oväntade resultat?
– Det har gett en självförtroende-boost! En it-organisation är egentligen aldrig bättre än sitt senaste projekt. Vi klarar av extremt komplexa situationer och gör det enligt plan. Ett projekt av den här digniteten bygger förtroende för it-avdelningen i organisationen, säger Klas Bendrik.

Vad har varit den största utmaningen?
– Den största utmaningen har varit att förbereda oss på att stå på egna ben. Tidigare har vi alltid haft en stor organisation i ryggen. Innan Ford IT var det Volvo AB och Volvo IT. Nu har vi fått skapa våra egna strategier, standarder, policys och riktlinjer, säger Stuart Bailey, projektledare.

Vilka tekniska bitar har varit svårast?
– Vi hade komplexa utmaningar i arbetet med att flytta ip-adresserna. Det var en riktig mardröm. Vi var tvungna att flytta över alla ip-adresser, domännamn och url:er. Även bytet från Fords nätverk till vårt egna var tufft, eftersom det var viktigt att systemen aldrig gick ner. Vi har lagt massor av kraft på att hantera trafiken mellan nätverken och har gjort flytten stegvis, säger Stuart Bailey.

Hur har tidsramen varit?
– Vi har haft en stenhård tidspress, i och med att vi bara hade 18 månader på oss att skilja bolagen åt. Vi har ägnat nio månader åt förberedelser och nio månader åt genomförandet, säger Stuart Bailey.

Av Linnéa Lindgren, Thomas Ewetz & Lisa Bjerre




Fakta

Projekt: Delta
Vad: Separation av Volvo Car Group it-struktur från Ford
Berörda system: 450 applikationssystem har flyttats eller bytts ut
Antal användare: 20.000



Whitepaper


Så håller du koll på viktigaste nyheterna

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så håller du koll på nyheterna

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Tåg vid fält

IDG.SE | Foto: Stefan Nilsson

Andra delen: Så fungerar
järnvägens signalsystem

Jörgen Städje undersöker tekniken som låter tåg dundra fram utan att krocka. Följ med på en resa genom 150 år av automationsutveckling.


- Computer Sweden:

Sveriges internetmuseum

Så blir Sveriges nya internetmuseum


- TechWorld:

5 klassiska
it-krig


- Internetworld:

Därför minskar din Facebooktrafik

- M3:

Andreas Thors

"Bota dina minnesluckor - med trådlöst internet"


- TechWorld:

It-krig

It-krig gör oss
dumma i huvudet


- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

Inga planer på slopad
Copyswede-avgift

I Finland är avgiften för lagringsmedier på väg att tas bort. Istället ska upphovsmännen kompenseras ur statskassan. Men det är inte aktuellt i Sverige.

Computer Sweden

Computer Sweden

Därför väljer Apple Lund

Nyheter Det är för att inte tappa nyckelpersoner som företaget väljer Lund som etableringsort för sitt nya utvecklingscenter.


- IDG.se:

Nokias N1

7 viktiga saker som hände i veckan


FRA-logga

FRA: Sluta
outsourca it!

Outsourcing dränerar myndigheterna på kompetens och hotar it-säkerheten. Det anser FRA som istället vill se ett gemensamt myndighetsmoln.


- IDG.se:

Google contributor

Skulle du betala för att slippa reklam?

Skulle du kunna tänka dig att betala för att slippa se annonser?

- M3:

Batteri

Här är 10 tips för längre batteritid i mobilen


- IDG.se:

Hossein Derakhshan

Iransk bloggare frigiven efter sex år


- Computer Sweden:

Dustin

Stort systembyte ska få Dustin att växa fortare


- IDG.se:

Telia varnar för bluff-sms


- TechWorld:

skadliga annonser

Skadliga annonser finns överallt


- CIO Sweden:

Företagen slåss om datavetarna


- Computer Sweden:

Mobile Heights Center

Här är Apples
nya skånska hem

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group