Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Gasfabrik

Monstermaskinerna
som utvinner gaser


Foto: Yisris (CC) - Computer Sweden:

SJ

Skickade felaktigt
fakturor - nu fälls SJ


- Computer Sweden:

Ellisons halva avgång
- bäddar för trubbel


- Computer Sweden:

Larry Ellison

Larry Ellison
avgår som
Oracles vd


- CIO Sweden:

Så blev Volvos skilsmässa friktionsfri

Efter tio år med Ford som ägare var Volvo Car Group och Fords it-struktur tätt sammanvävda. När bolagen skulle skiljas åt innebar det ett omfattande arbete inom många funktioner på företaget. it-projektet var ett av de mest komplexa där Volvo Car Group behövde bygga upp en egen it-struktur.

450 olika applikationer har flyttats över eller bytts ut, 500 nya servrar har installerats. Hela mejlsystemet har bytts ut och 21.000 konton migrerats. 56 globala webbplatser har migrerats in i det nya nätverket och 50.000 nya användar-id:n har skapats, för att nämna några bitar.

Vad var målet med projektet?
– Att säkerställa separationen från Ford och säkerställa att vi kan operera självständigt – och att genomföra detta utan några operationella störningar, säger Klas Bendrik, CIO på Volvo Car Group.

Hur lyckades ni?
– Riktigt, riktigt bra. Vi höll ursprunglig tidsplan och budget till 100 procent. Men det viktigaste är att vi kunnat leverera separationen utan några större operationella störningar, trots att vi samtidigt har haft ett ökat tryck då försäljningsvolymerna stigit med 25 procent.

Har projektet gett några oväntade resultat?
– Det har gett en självförtroende-boost! En it-organisation är egentligen aldrig bättre än sitt senaste projekt. Vi klarar av extremt komplexa situationer och gör det enligt plan. Ett projekt av den här digniteten bygger förtroende för it-avdelningen i organisationen, säger Klas Bendrik.

Vad har varit den största utmaningen?
– Den största utmaningen har varit att förbereda oss på att stå på egna ben. Tidigare har vi alltid haft en stor organisation i ryggen. Innan Ford IT var det Volvo AB och Volvo IT. Nu har vi fått skapa våra egna strategier, standarder, policys och riktlinjer, säger Stuart Bailey, projektledare.

Vilka tekniska bitar har varit svårast?
– Vi hade komplexa utmaningar i arbetet med att flytta ip-adresserna. Det var en riktig mardröm. Vi var tvungna att flytta över alla ip-adresser, domännamn och url:er. Även bytet från Fords nätverk till vårt egna var tufft, eftersom det var viktigt att systemen aldrig gick ner. Vi har lagt massor av kraft på att hantera trafiken mellan nätverken och har gjort flytten stegvis, säger Stuart Bailey.

Hur har tidsramen varit?
– Vi har haft en stenhård tidspress, i och med att vi bara hade 18 månader på oss att skilja bolagen åt. Vi har ägnat nio månader åt förberedelser och nio månader åt genomförandet, säger Stuart Bailey.

Av Linnéa Lindgren, Thomas Ewetz & Lisa Bjerre




Fakta

Projekt: Delta
Vad: Separation av Volvo Car Group it-struktur från Ford
Berörda system: 450 applikationssystem har flyttats eller bytts ut
Antal användare: 20.000


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Android 5

Så blir nästa
Android


- IDG.se:

Gasfabrik

Monstermaskinerna
som utvinner gaser


- PC för Alla:

Asus Zenbook

Asus Zenbook: Ultrabook med extra växel


- Computer Sweden:

Nätfiske

Svenska vd:ar sämst på att genomskåda nätfiske

- IDG.se:

It-veckan

It-veckan: "Nu är det upp till bevis, Apple!"


- IT24:

Samsung

Ny slakt på Samsung


- MacWorld:

IOS

Här är skillnaderna mellan IOS 7 och IOS 8


- TechWorld:

telepati

Telepati ett steg närmare verklighet

Foto: Yisris (CC) - Computer Sweden:

SJ

Skickade felaktigt
fakturor - nu fälls SJ


- PC för Alla Extreme:

Sony-mobiler

Hela IFA-mässan 2014 - på bara 15 minuter


- Computer Sweden:

RSA

Så ska RSA skydda sig mot angrepp


- TechWorld:

Moxie Marlinspike

Säkerhetslegenden: "Full kryptering för alla är lösningen"


- Internetworld:

Facebook

Han fick sin profilbild raderad av Facebook


- IT24:

Alibaba

Så rustar Alibaba för e-handelskrig

"Ellisons halva
avgång bäddar
för trubbel"

Kommentar Oracles Larry Ellison avgår, men ändå inte. Frågan är hur det kommer att fungera, undrar Lars Danielsson.


- Computer Sweden:

Nokia

Fortsatt kräftgång - då satsar Microsoft på lågprislurar


- TechWorld:

Office 16

Här är nyheterna i Office 16


Google

Så vill Google låta dig surfa utan internet

Google arbetar på en ny standard som ska göra det möjligt att arbeta med olika webbplatser utan en internetkoppling.


- Computer Sweden:

IBM

IBM tar sig an
Amazon i molnet


- Internetworld:

Klarna

Klarna till USA nästa år

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group