Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

- CIO Sweden:

Så blev Volvos skilsmässa friktionsfri

Efter tio år med Ford som ägare var Volvo Car Group och Fords it-struktur tätt sammanvävda. När bolagen skulle skiljas åt innebar det ett omfattande arbete inom många funktioner på företaget. it-projektet var ett av de mest komplexa där Volvo Car Group behövde bygga upp en egen it-struktur.

450 olika applikationer har flyttats över eller bytts ut, 500 nya servrar har installerats. Hela mejlsystemet har bytts ut och 21.000 konton migrerats. 56 globala webbplatser har migrerats in i det nya nätverket och 50.000 nya användar-id:n har skapats, för att nämna några bitar.

Vad var målet med projektet?
– Att säkerställa separationen från Ford och säkerställa att vi kan operera självständigt – och att genomföra detta utan några operationella störningar, säger Klas Bendrik, CIO på Volvo Car Group.

Hur lyckades ni?
– Riktigt, riktigt bra. Vi höll ursprunglig tidsplan och budget till 100 procent. Men det viktigaste är att vi kunnat leverera separationen utan några större operationella störningar, trots att vi samtidigt har haft ett ökat tryck då försäljningsvolymerna stigit med 25 procent.

Har projektet gett några oväntade resultat?
– Det har gett en självförtroende-boost! En it-organisation är egentligen aldrig bättre än sitt senaste projekt. Vi klarar av extremt komplexa situationer och gör det enligt plan. Ett projekt av den här digniteten bygger förtroende för it-avdelningen i organisationen, säger Klas Bendrik.

Vad har varit den största utmaningen?
– Den största utmaningen har varit att förbereda oss på att stå på egna ben. Tidigare har vi alltid haft en stor organisation i ryggen. Innan Ford IT var det Volvo AB och Volvo IT. Nu har vi fått skapa våra egna strategier, standarder, policys och riktlinjer, säger Stuart Bailey, projektledare.

Vilka tekniska bitar har varit svårast?
– Vi hade komplexa utmaningar i arbetet med att flytta ip-adresserna. Det var en riktig mardröm. Vi var tvungna att flytta över alla ip-adresser, domännamn och url:er. Även bytet från Fords nätverk till vårt egna var tufft, eftersom det var viktigt att systemen aldrig gick ner. Vi har lagt massor av kraft på att hantera trafiken mellan nätverken och har gjort flytten stegvis, säger Stuart Bailey.

Hur har tidsramen varit?
– Vi har haft en stenhård tidspress, i och med att vi bara hade 18 månader på oss att skilja bolagen åt. Vi har ägnat nio månader åt förberedelser och nio månader åt genomförandet, säger Stuart Bailey.

Av Linnéa Lindgren, Thomas Ewetz & Lisa Bjerre




Fakta

Projekt: Delta
Vad: Separation av Volvo Car Group it-struktur från Ford
Berörda system: 450 applikationssystem har flyttats eller bytts ut
Antal användare: 20.000



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- IDG.se:

Kolla in Notchs lyxvilla - i Minecraft


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"

- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer

- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.

- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group