Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- CIO Sweden:

Så blev Volvos skilsmässa friktionsfri

Efter tio år med Ford som ägare var Volvo Car Group och Fords it-struktur tätt sammanvävda. När bolagen skulle skiljas åt innebar det ett omfattande arbete inom många funktioner på företaget. it-projektet var ett av de mest komplexa där Volvo Car Group behövde bygga upp en egen it-struktur.

450 olika applikationer har flyttats över eller bytts ut, 500 nya servrar har installerats. Hela mejlsystemet har bytts ut och 21.000 konton migrerats. 56 globala webbplatser har migrerats in i det nya nätverket och 50.000 nya användar-id:n har skapats, för att nämna några bitar.

Vad var målet med projektet?
– Att säkerställa separationen från Ford och säkerställa att vi kan operera självständigt – och att genomföra detta utan några operationella störningar, säger Klas Bendrik, CIO på Volvo Car Group.

Hur lyckades ni?
– Riktigt, riktigt bra. Vi höll ursprunglig tidsplan och budget till 100 procent. Men det viktigaste är att vi kunnat leverera separationen utan några större operationella störningar, trots att vi samtidigt har haft ett ökat tryck då försäljningsvolymerna stigit med 25 procent.

Har projektet gett några oväntade resultat?
– Det har gett en självförtroende-boost! En it-organisation är egentligen aldrig bättre än sitt senaste projekt. Vi klarar av extremt komplexa situationer och gör det enligt plan. Ett projekt av den här digniteten bygger förtroende för it-avdelningen i organisationen, säger Klas Bendrik.

Vad har varit den största utmaningen?
– Den största utmaningen har varit att förbereda oss på att stå på egna ben. Tidigare har vi alltid haft en stor organisation i ryggen. Innan Ford IT var det Volvo AB och Volvo IT. Nu har vi fått skapa våra egna strategier, standarder, policys och riktlinjer, säger Stuart Bailey, projektledare.

Vilka tekniska bitar har varit svårast?
– Vi hade komplexa utmaningar i arbetet med att flytta ip-adresserna. Det var en riktig mardröm. Vi var tvungna att flytta över alla ip-adresser, domännamn och url:er. Även bytet från Fords nätverk till vårt egna var tufft, eftersom det var viktigt att systemen aldrig gick ner. Vi har lagt massor av kraft på att hantera trafiken mellan nätverken och har gjort flytten stegvis, säger Stuart Bailey.

Hur har tidsramen varit?
– Vi har haft en stenhård tidspress, i och med att vi bara hade 18 månader på oss att skilja bolagen åt. Vi har ägnat nio månader åt förberedelser och nio månader åt genomförandet, säger Stuart Bailey.

Av Linnéa Lindgren, Thomas Ewetz & Lisa Bjerre




Fakta

Projekt: Delta
Vad: Separation av Volvo Car Group it-struktur från Ford
Berörda system: 450 applikationssystem har flyttats eller bytts ut
Antal användare: 20.000


Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- TechWorld:

Jörgen Städje

"Under över alla Uber"


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone

- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen


- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm

- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"


- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort



- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord

- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms


- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Internetworld:

Internetworldpodden

Podd: "Google Inbox är grymt, men ..."

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group