Våra senaste
toppartiklar

- Internetworld:

Här hängs Coop ut som licensfuskare


- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

Så funkar Dreamworks digitala julverkstad

En Dreamworksfilm snos inte ihop på en kafferast. Nu går De fem legenderna på svenska biografer och bakom den ligger ett par års jobb, avancerad teknik och mycket serverkraft.
En Dreamworksfilm snos inte ihop på en kafferast. Nu går De fem legenderna på svenska biografer och bakom den ligger ett par års jobb, avancerad teknik och mycket serverkraft.
Kostnaden för att ta fram en 90-minuters film som Shrek 4 från Dreamworks Animation kan uppgå till 130 miljoner dollar, motsvarande nästan 860 miljoner kronor. Hjärtat i filmproduktionen är datacentret i Redwood City i Kalifornien.

Allt mer av utvecklingskostnaderna för animerade filmer är it-relaterade och Dreamworks konkurrent MGMs senaste film Hobbit höjde den tekniska ribban för alla animationsstudior. Filmen är bland de första att använda animationsteknik som stöder visning med 48 bildrutor per sekund. Dreamworks kontrar i dagarna med filmen De fem legenderna.

– All utveckling handlar om att öka publikens upplevelse och den utvecklingen påverkar allt från lagring till integrationsbehov. Uppemot 30 procent av alla våra programutvecklare har en doktorsgrad, säger Jeff Wike, forsknings- och utvecklingsansvarig på Dreamworks Animation Studio, till IDG News.

Dreamworks globala infrastrukturchef Mike Cutler berättar att företaget investerar tungt i bladservrar, virtualiserad lagring och nätverk för att animerarna ska ha alla de verktyg som de behöver för att göra sitt jobb.

I dagsläget är uppemot 15 procent av serverkraften virtualiserad och 20 procent av alla datorgenererade bildsekvenser tas fram med hjälp av molntjänster. I botten ligger ett datacenter som klarar att lagra 3,8 petabyte, med 4 000 servrar och med 25 000 processorkärnor.

Dreamworks arbetar via två stora studior, en i USA och en i Indien. Målet är att släppa tre animerade filmer per år. Eftersom det tar uppemot tre år att skapa en ny animerad film, arbetas det parallellt med mellan åtta och tio filmproduktioner.

– Studion måste hela tiden investera i ny teknik för att hålla animerare och utvecklare nöjda, säger Kate Swanborg, marknadschef för Dreamworks.

Behoven av bearbetningskapacitet och lagring för att skapa en datorgenererad 3d-film kan vara enorm. Dreamworks använder sig av 300 avancerade arbetsstationer. Studions servrar kör i genomsnitt 400 000 bearbetningsjobb per dag. Den integrerade plattformen Red Hat Enterprise MRG står för schemaläggningen av körningarna.

Dessutom finns det ett stort antal utvecklare som arbetar direkt i och med filmproduktionerna.

– Dreamworks har 150 programutvecklare som skriver applikationer enbart för att se till att filmproduktionerna och de tredjepartsprodukter som används kan integreras med varandra utan problem, säger Jeff Wike.

– Vi skriver inte all mjukvara, men en stor del av den. Vi programmerar där vi kan och bygger våra egna system där vi måste

Dreamworks har standardiserat en stor del av sin it-infrastruktur på HPs bladserversystem Blade System C-Class, där 3 000 av servrarna ingår i en arkitektur som består av prekonfigurerade datorsystem, lagring och nätverk. För lagring används HP NAS och 3Par lagringsarrayer, tillsammans med ett antal lagringssystem från Hitachi Data Systems och Netapp.

Investeringarna i ny teknik kostar mycket men är nödvändig.

– Om tekniken förbättrar användarnas upplevelser och folk är villiga att betala för det, så är det ändå en bra affär.


Fakta

Arbetet med spelfilmer är i dag nästan helt digitaliserat. Allt börjar med ett skrivet manuskript som går till en storyboard.

Därifrån skapas en story reel, en prototyp till filmen som innehåller effekter och animationer. Arbetet tar ofta flera år. Sedan börjar planeringen av filmen i detalj med design och detaljer i scenerna.

Därefter vidtar 3d-visualiseringen som kräver avancerad mjukvara och hårdvara. Skådespelarna är ofta armerade metallmodeller vars rörelser fotograferas av med hjälp av datorer. Sedan läggs scenerierna på i bakgrunden.

Filmen redigeras ihop i datorn där olika effekter läggs in.

Slutligen kombineras och slutputsas alla element och blir till filmkopior inför premiärsläppet.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Svenska Wikipedia näst störst i världen


- Internetworld:

Nu får tredje världen gratis internet


- Computer Sweden:

USA kräver att få svenska data


- Internetworld:

Här hängs Coop ut som licensfuskare

- Internetworld:

Så många länkar har Google plockat bort


- PC för Alla:

Så ska IE bli lika bra som Safari för IOS


- Computer Sweden:

Amerikanska staten misstänkt för attack mot Tor


Dolda kostnader utmaning i molnet

Nyheter Att lägga ut administration av applikationer på molnleverantörer utövar en stark lockelse för många företag. Men vissa arbetsuppgifter går inte att lägga ut för den som vill komma billigt undan.

- Internetworld:

Han är rikare än Googles grundare


- PC för Alla:

"Android står nu för 85
procent av marknaden"


- Internetworld:

Alibaba vill investera i Snapchat


- Internetworld:

Wikipedia börjar ta emot bitcoin


- Computer Sweden:

Datasjöar är nästa stora grej


- Internetworld:

Luft under vingarna för Twitter

- Computer Sweden:

Franskt ramaskri mot HP


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent


Nya modeller av Macbook Pro släppta

EXTRA Erbjuder något snabbare processorer och mer arbetsminne som standard.


- Computer Sweden:

Office 365 är en miljardaffär


- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Internetworld:

E-handlare blåste hundratals svenskar

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: