Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?

I fokus just nu
DAB
Tor

- Internetworld:

Så kommer du igång med Google Adwords

Så här kan annonser med Google Adwords se ut. I den översta annonsen finns även så kallade platslänkar till olika delar av sajten med.
Så här kan annonser med Google Adwords se ut. I den översta annonsen finns även så kallade platslänkar till olika delar av sajten med.
För att ranka högt i Googles sökmotor gäller det att använda rätt ord i texterna på din sajt, länka till andra och att bli länkad till. Men utöver organisk sökmotoroptimering finns det möjlighet att betala för nyckelord, vilket gör att så kallade ”sponsrade länkar” till ditt företag hamnar ovanför eller vid ­sidan om de organiska sökresultaten. Den tjänsten kallas Google Adwords och är en av Googles viktigaste intäktskällor, samt en möjlighet för ditt företag att få fler besökare till sajten.

Google Adwords har flera betalningsmodeller, men den vanligaste är ”cost-per-click” (CPC), det vill säga att du betalar Google när någon klickar på din annons. Och hur högt upp din annons, med text, en banner eller en video, syns beror i sin tur på hur mycket du är beredd att betala för den.

Att lägga ut en annons genom Google Adwords innebär nämligen ingen garanti för att den ska visas. Summan du betalar kallas bud, och ju högre bud desto bättre placering får du. I rankningen tar Google också hänsyn till saker som relevanta nyckel­ord, annonstext, text på landningssidan och klickfrekvens. För att få bättre resultat finns det möjlighet att nå en viss bestämd målgrupp och ­rikta annonser till dem.

Vill du veta vad olika sökord kan kosta att buda på har Google en tjänst i Adwords för att beräkna det.

Det finns flera inställningar du kan göra för hur nyckelorden du köper ska matchas med sökresultat. Väljer du en så kallad bred matchning kan det ge mer exponering och fler besökare till din sajt, men nackdelen är att den också kan fånga irrelevanta sökord. En exakt matchning kan därför ge färre, men mer kvalitativa besökare. Här gäller det att pröva sig fram och Google har en guide i Adwords hjälpsektion där du kan se vad de olika inställningarna innebär.



Experttips


Maryem Nasri, senior projektledare på webbyrån Carnaby

Avgränsa ditt konto med negativa sökord, det vill säga ord som inte ska trigga igång dina annonser. Negativa sökord lägger du in enklast genom att sätta ett minustecken framför sökordet eller sökfrasen.

Gör separata kampanjer för webbplatsanvändare och de som använder läsplattor eller mobiltelefoner. Och en geografisk indelning om du har en lokal affärsverksamhet.

Fakta

  • Välj relevanta nyckelord och revidera dem allt ­efter som.
  • Sätt en realistisk budget.
  • Var noga med rubriker och innehåll i dina annonser.
  • Det är viktigt att besökaren kommer till rätt landningssida när han eller hon klickar på din annons. Det går också att lägga till så kallade platslänkar i annonsen till olika delar av din sajt.
  • Använd gärna två olika annonser för samma länk, för att se vilken som fungerar bäst.
  • Mät och följ upp din kampanj för att se vilka sökord som fungerar och inte. Genom Google Adwords mäts visningar, klick och klickfrekvens.
  • Vill du mäta köp, ifyllda intresseanmälningar eller annat som leder till avslut på din sajt går det att lägga till så kalla konverteringsspårning i Google Adwords.

1. Gå in på adwords.google.com och registrera företaget.

2. Följ Googles steg för steg-guide till att skapa annonser och välja sökord, det vill säga ord eller meningar som har relevans för ditt företag.

3.Bestäm dig för hur mycket du kan tänka dig att spendera utifrån måtten maxkostnad under en dag och hur mycket ett klick får kosta som mest.



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

E-bok

Små steg framåt
för svenska e-böcker


- PC för Alla:

metadata fil

Så döljer du filens fingeravtryck


- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

The Pirate Bay öppnas för alla

- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- IDG.se:

Kolla in Notchs lyxvilla - i Minecraft


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler

- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord

- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group