Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- TechWorld:

Så kommer du igång med privata moln


finskor


Det dyker upp allt fler erbjudanden på marknaden där man till en låg kostnad snabbt låter kunden skapa en egen it-miljö i molnet, alltså i vad som kan kallas publika moln. Samtidigt blir det allt viktigare att den interna it-avdelningar också kan erbjuda snabbhet och flexibilitet när interna kunder behöver skapa, förändra eller ta bort virtuella servrar för olika projekt.

Den här artikeln ska handla om det senare, alltså så kallade privata moln. Vi utgår här från att du i dag har en miljö baserad på VMware Vsphere och vill växa ut i ett mer komplett privat moln för att kunna erbjuda bättre service för dina användare i form av en självbetjäningsportal.

Definitionen av ett privat moln kan vara lite luddig, men i vårt scenario fokuserar vi på tre huvudområden som är viktiga delar i varje moln: självbetjäning, övervakning (inklusive ”trendspaning”) och ekonomisk uppföljning. De två sistnämnda områdena blir allt viktigare i takt med att användarna själva utför arbete som hittills utförts av it-avdelningen.

Du vet alltså vad du vill göra, men vilka produkter är det som förverkligar dina visioner?


Scenario

Ett it-intensivt företag med cirka 500 anställda använder i dag en virtuell miljö baserad på VMwares Vsphere. När någon behöver en ny virtuell server måste användarna skapa ärenden som it-avdelningen ska utföra och den här hanteringen upplevs som alltför långsam och dyr. It-avdelningen vill nu ge bättre service samtidigt som man sänker sina kostnader och minskar arbetsbelastningen genom att skapa ett internt privat moln där en byggsten är att införa en självbetjäningsportal som är tillgänglig dygnet runt. Det här kommer samtidigt låta it-avdelningen fokusera mer på att säkerställa och optimera driften av miljön i stället för att hantera en massa beställningar.

Lösningen ska vara enkel att införa och helst ska inte någon ny hårdvara behöva köpas in. Det är viktigt att kunna övervaka tillväxten och ha kontroll på kostnaderna för att driva de olika avdelningarnas virtuella servrar.


Självbetjäning
Det finns flera olika sätt att ordna självbetjäning, men vi räknar med att du vill hålla dig till en leverantör och antar som sagt att det är VMwares produktutbud som gäller.

Den produkt som ger en lättanvänd portal är Vcloud Director. Den installeras i en vm och knyter ihop sig med Vshield, VMwares säkerhetsprodukt på nätverksnivå, för att ge isolering på nätverksnivå mellan olika kunder, och med Vcenter för att hantera allt skapande och förändringar av virtuella servrar.

De fysiska resurserna fördelas i form av virtuella datacenter och ovanpå dem skapas sedan en eller flera olika kundorganisationer som motsvarar de olika interna avdelningarna.

En användare loggar in i Vcloud Director-portalen och ser då bara sitt eget virtuella datacenter med de mall­ar och iso-bibliotek som tilldelats den organisationen.

Beroende på behörighet kan han sedan skapa, förändra eller ta bort virtuella servrar helt på egen hand. Det går att ange en kvot för hur många virtuella servrar en användare får skapa och varje kund placeras också i en egen resurspool i Vsphere, så du kan se till att en enskild kunde inte kan ta alltför mycket resurser i anspråk.




När en användare loggat in ser han eller hon sina egna
vm:ar och kan hantera dem själv. Det här är en förutsättning för ett privat moln i vårt scenario.



Den underliggande hårdvaran grupperas i en eller flera virtuella leverantörsdatacenter som ges en viss mängd fysiska resurser.



Varje kund tilldelas sedan var sitt virtuellt kunddatacenter
som får en viss mängd resurser från ett leverantörsdatacenter.


Enkelt och snålt
Självbetjäningsportalen är enkel att använda och en hörnsten i skapandet av ett privat moln. Bland fördelarna kan nämnas att lösningen är ganska resurssnål och du behöver troligen inte investera i någon extra hårdvara för att införa den.
En nackdel är att installationen kan vara krävande för många Windowstekniker eftersom det är en produkt som ska installeras på Linux.

För att testa produkten på ett enkelt sätt kan du ladda ner en färdig appliance från VMware. Importera den och efter lite grundkonfiguration är du snart igång med en utvärd­ering.

I tidigare versioner av Vcloud Director kunde du bara använda Oracle som datalager, men det har VMware utökat så att du nu också kan välja Microsoft SQL Server, vilket är mer troligt att du redan har i din befintliga miljö.


Hjälp med inloggning
Den nya versionen Vsphere 5.1 tillför en ny autentiseringsteknik som kallas för SSO Service, där förkortningen står för single sign-on. Den innebär att du egentligen loggar in mot SSO Service och den kontroll­erar sedan vidare mot valfri katalogtjänst att du verkligen har angivit rätt uppgifter för användare och lösenord. Fördelen med det här är att du med en enda inloggning kan arbeta med alla VMwares produkter utan att behöva logga in separat i varje produkt – du kan enkelt röra dig mellan till exempel Vsphere och Vcloud Director.


Separera kunderna
Den senaste versionen Vcloud Director 5.1 har förbättrats i och med att den använder en enda instans av produkten Vshield för att separera olika kunder (Organization Vdatacenters, virtuella kunddatacenter) från varandra, om det är önskvärt. Om du blandar olika företag och organisationer i samma miljö är det högst troligt att de önskar isolering, men det kanske inte är lika viktigt för enskilda avdelningar i en och samma organisation.


Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Sida 1 / 3
Mer från IDG-nätverket

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

Petter bygger
egna robotar


Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna

- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"

- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: