Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Lars Danielsson

"Molnet räddningsplankan för Microsoft"


- TechWorld:

Daniel Åhlin

"Windows 10 - steg bakåt för att ta steg framåt"


- Computer Sweden:

Windows 10

"Microsoft har fått krypa till korset"


- PC för Alla:

Här är Windows 10


- IT24:

Julglädje hos Elgiganten

Elgiganten presenterar idag siffror över försäljningen i december. Och de gör det med mungiporna uppåt. Det framkommer nämligen att försäljningen under december 2012 var 16 procent bättra, jämfört med föregående år.

IT24 har tidigare skrivit om att Elgiganten gjorde ett starkt andra halvår. Det faktumet medförde också att kedjans förväntningar på julhandeln skruvades upp något.

– Prognoserna inför årets julhandeln var väldigt försiktiga, men vår positiva utveckling under året gjorde att vi vågade ta in mer produkter och erbjuda kunderna en bättre tillgång på våra produkter än någonsin tidigare. Det är vi väldigt glada för idag, säger vd Niclas Eriksson.

Just god tillgång på produkter, men även en satsning på enkelhet för kunden i varuhusen, anges som två viktiga förklaringar till framgången.

Den mest efterfrågade produkten var, inte helt oväntat, surfplattan. Därefter följer bärbart ljud, som dockningsstationer, och tv-apparater.

– Det är bara att konstatera att 2012 var året då surfplattan blev folklig. Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar treåringen lika mycket som 83-åringen och det har gjort att vi nu säljer fler surfplattor än datorer, konstaterar Niclas Eriksson.

När det gäller tv-försäljningen så har den, enligt Elgiganten, varit extra god under mellandagsrean. Den rådande trenden uppges vara att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar tv-apparater över 50 tum med mer avancerad funktionalitet än tidigare.

– Innehållstjänster som Netflix och HBO har gjort nyttan med smart-tv mer tydlig för kunderna. En ökad efterfrågan på tillbehör som exempelvis trådlösa tangentbord stärker den uppfattningen, säger Niclas Eriksson.

Mellandagarna var också glädjande för Elgigantens e-handelsdel. Under readagarna har webbförsäljningen ökat med 60 procent. Niclas Eriksson passar även på att lyfta fram det Elgiganten kallar Collect@store, det vill säga att kunden kan boka sin produkt via Elgigantens nätbutik för att sedan hämta den i valfritt varuhus samma dag. Att kedjan har valt att lägga mycket krut där i år märks eftersom den delen ökade med 128 procent mot föregående år.

– Collect@store sammanfattar på ett bra sätt styrkan i vår multichannel-strategi. Här kan kunden kan boka sin produkt via vår nätbutik eller kundtjänst för att sedan åka till ett av våra varuhus för att hämta den samma dag. Har man ytterligare frågor eller behöver hjälp med något kan man välja att kontakta oss i varuhuset, via internet eller telefon eller varför inte via Facebook, säger han.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Independencekey

Kryptoenheten som
säkrar allt möjligt


Windows 10

"Molnet - Microsofts
räddningsplanka"

Kommentar "Problemet för Microsoft är att man har målat in sig i ett hörn med Windows 8", skriver Lars Danielsson.


- IDG.se:

windows 10 eva melin joel åsblom kjell eriksson martin appel

Webb-tv: Så gick eftersnacket till Microsofts Windows 10-event


- IT24:

Ipeer

Teliasonera slukar Ipeer

- IDG.se:

Iphone 6

Så rapporterade medierna om "Bendgate"


- Computer Sweden:

nätverk

PTS uppmaning till Com Hem: Lagra trafikdata!


- Computer Sweden:

Iphone

Tele2:s stora Iphonefiasko


- PC för Alla:

Mozilla Matchstick

Så ska Mozilla utmana Chromecast


- MacWorld:

Apple Health

Funktionen som Apple glömde i Health


- CIO Sweden:

Arbetsplats

Så vill vi att chefen ska vara



- Computer Sweden:

superdator

30 gånger snabbare superdator


- IT24:

Jonas Mårtensson

Mojang-boss spelar nytt i Norge

- Internetworld:

Ork

Nu lägger Google ned sitt sociala nätverk


- IT24:

Tieto

Tieto skär ner mer efter tungt kundtapp


- M3:

Netflix

Här är Netflix första långfilm


- Computer Sweden:

sakernas internet

Nytt botnät attackerar sakernas internet


- Internetworld:

Twitter

Här är tre verktyg för social kundtjänst


- CIO Sweden:

Årets CIO

De kan bli Årets CIO 2014

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group