Våra senaste
toppartiklar

Nordea

"Bara början på
Nordeas it-elände"

Kommentar "Det lär kosta extra att utveckla nya system", skriver Lars Danielsson.


Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven


- IT24:

Cdon

Cdon byter namn
- storsatsar på
betaltjänst


- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


- IT24:

Julglädje hos Elgiganten

Elgiganten presenterar idag siffror över försäljningen i december. Och de gör det med mungiporna uppåt. Det framkommer nämligen att försäljningen under december 2012 var 16 procent bättra, jämfört med föregående år.

IT24 har tidigare skrivit om att Elgiganten gjorde ett starkt andra halvår. Det faktumet medförde också att kedjans förväntningar på julhandeln skruvades upp något.

– Prognoserna inför årets julhandeln var väldigt försiktiga, men vår positiva utveckling under året gjorde att vi vågade ta in mer produkter och erbjuda kunderna en bättre tillgång på våra produkter än någonsin tidigare. Det är vi väldigt glada för idag, säger vd Niclas Eriksson.

Just god tillgång på produkter, men även en satsning på enkelhet för kunden i varuhusen, anges som två viktiga förklaringar till framgången.

Den mest efterfrågade produkten var, inte helt oväntat, surfplattan. Därefter följer bärbart ljud, som dockningsstationer, och tv-apparater.

– Det är bara att konstatera att 2012 var året då surfplattan blev folklig. Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar treåringen lika mycket som 83-åringen och det har gjort att vi nu säljer fler surfplattor än datorer, konstaterar Niclas Eriksson.

När det gäller tv-försäljningen så har den, enligt Elgiganten, varit extra god under mellandagsrean. Den rådande trenden uppges vara att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar tv-apparater över 50 tum med mer avancerad funktionalitet än tidigare.

– Innehållstjänster som Netflix och HBO har gjort nyttan med smart-tv mer tydlig för kunderna. En ökad efterfrågan på tillbehör som exempelvis trådlösa tangentbord stärker den uppfattningen, säger Niclas Eriksson.

Mellandagarna var också glädjande för Elgigantens e-handelsdel. Under readagarna har webbförsäljningen ökat med 60 procent. Niclas Eriksson passar även på att lyfta fram det Elgiganten kallar Collect@store, det vill säga att kunden kan boka sin produkt via Elgigantens nätbutik för att sedan hämta den i valfritt varuhus samma dag. Att kedjan har valt att lägga mycket krut där i år märks eftersom den delen ökade med 128 procent mot föregående år.

– Collect@store sammanfattar på ett bra sätt styrkan i vår multichannel-strategi. Här kan kunden kan boka sin produkt via vår nätbutik eller kundtjänst för att sedan åka till ett av våra varuhus för att hämta den samma dag. Har man ytterligare frågor eller behöver hjälp med något kan man välja att kontakta oss i varuhuset, via internet eller telefon eller varför inte via Facebook, säger han.


Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Internetworld:

E-bok

Därför kom
e-boken av sig


De svenska it-bolagen säljs

Nyheter När Videoplaza säljs till Telstra är det den sjätte stora bolagsförsäljningen inom loppet av ett par månader.


- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Det är okej att inte kunna koda, även i framtiden"

Cdon

Efter namnbytet - här är Cdons räddning

E-handel Förlusterna kunde ha blivit betydande - men betallösningen Qliro ger självförtroende.


- MacWorld:

Apple Pay

Så fungerar Apple Pay i praktiken


Nordea

"Bara början på
Nordeas it-elände"

Kommentar "Det lär kosta extra att utveckla nya system", skriver Lars Danielsson.


- CS Jobb:

lönesamtal

Så lyckas du med löneförhandlingen

- Computer Sweden:

Kort

Okunskap bakom kortskräck


Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven


- Computer Sweden:

Kazam

Kazam laddar om - med "världens tunnaste mobil"


- CIO Sweden:

kalender

Här är 3 tips för bättre tidsplanering


- MacWorld:

app

Skilsmässa - då föddes idén till en ny app


- Internetworld:

China

Planen: Så tänker Apple stoppa Kina-attacker

- PC för Alla:

Windows

Windows 10 uppdateras - här är nyheterna


- Internetworld:

Foto: CDC/Cynthia Goldsmith

Ebola-skräck ger nätbedrägerier


- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


- IT24:

Pc-fest bakom Ateas lyft


- PC för Alla:

sårbarhet

Microsoft varnar för nolldagsattack


- Computer Sweden:

Yubikey

Svenskt lås på Googlemoln

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group