Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Försäkringskassan har hittat felet


- Computer Sweden:

Douglas Crockford

Därför hoppas gurun
på Javascripts död


- Computer Sweden:

Postnord

Så kapar Posten
sekunder med
ny mobilapp


- Computer Sweden:

Telenor

Efter avslöjandet -
nu backar Telenor


- IT24:

Julglädje hos Elgiganten

Elgiganten presenterar idag siffror över försäljningen i december. Och de gör det med mungiporna uppåt. Det framkommer nämligen att försäljningen under december 2012 var 16 procent bättra, jämfört med föregående år.

IT24 har tidigare skrivit om att Elgiganten gjorde ett starkt andra halvår. Det faktumet medförde också att kedjans förväntningar på julhandeln skruvades upp något.

– Prognoserna inför årets julhandeln var väldigt försiktiga, men vår positiva utveckling under året gjorde att vi vågade ta in mer produkter och erbjuda kunderna en bättre tillgång på våra produkter än någonsin tidigare. Det är vi väldigt glada för idag, säger vd Niclas Eriksson.

Just god tillgång på produkter, men även en satsning på enkelhet för kunden i varuhusen, anges som två viktiga förklaringar till framgången.

Den mest efterfrågade produkten var, inte helt oväntat, surfplattan. Därefter följer bärbart ljud, som dockningsstationer, och tv-apparater.

– Det är bara att konstatera att 2012 var året då surfplattan blev folklig. Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar treåringen lika mycket som 83-åringen och det har gjort att vi nu säljer fler surfplattor än datorer, konstaterar Niclas Eriksson.

När det gäller tv-försäljningen så har den, enligt Elgiganten, varit extra god under mellandagsrean. Den rådande trenden uppges vara att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar tv-apparater över 50 tum med mer avancerad funktionalitet än tidigare.

– Innehållstjänster som Netflix och HBO har gjort nyttan med smart-tv mer tydlig för kunderna. En ökad efterfrågan på tillbehör som exempelvis trådlösa tangentbord stärker den uppfattningen, säger Niclas Eriksson.

Mellandagarna var också glädjande för Elgigantens e-handelsdel. Under readagarna har webbförsäljningen ökat med 60 procent. Niclas Eriksson passar även på att lyfta fram det Elgiganten kallar Collect@store, det vill säga att kunden kan boka sin produkt via Elgigantens nätbutik för att sedan hämta den i valfritt varuhus samma dag. Att kedjan har valt att lägga mycket krut där i år märks eftersom den delen ökade med 128 procent mot föregående år.

– Collect@store sammanfattar på ett bra sätt styrkan i vår multichannel-strategi. Här kan kunden kan boka sin produkt via vår nätbutik eller kundtjänst för att sedan åka till ett av våra varuhus för att hämta den samma dag. Har man ytterligare frågor eller behöver hjälp med något kan man välja att kontakta oss i varuhuset, via internet eller telefon eller varför inte via Facebook, säger han.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Checklistan för en supportstrategi
Rensa överskottsdata med IT-stöd
Gör molntjänsterna hål i säkerheten?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

riktad attack!

Så stoppar du
riktade attacker


F-kassan

F-kassans cio:
"Vårt största
haveri någonsin"

Nyheter "Exakt varför detta hände är vi fortfarande lite oklara över", säger Stefan Olowsson, Försäkringskassans it-direktör.


- M3:

Xperia X3 Compact

Därför är Xperia Z3 Compact ett givet köp


- Computer Sweden:

EU

Nu hotar EU Google med nytt åtal

Foto: Sean MacEntee (CC) - IT24:

Ipad

Ipad-upphandling
stider mot lagen


- Computer Sweden:

Lars Danielsson

"Kanske dags att dela upp Javascript"


- PC för Alla:

Pirate Bay

Så gäckar Pirate Bay myndigheterna


- Computer Sweden:

Danny Aerts

Generationsskifte på Punkt SE

- Internetworld:

blocket bostad

Blocket långt efter Hemnet


Iphone 6

Iphone 6 eller Iphone 6 Plus? Så här väljer du rätt

Vad är skillnaden på Iphone 6 och Iphone 6 Plus? Det finns flera detaljer än storleken som skiljer sig.


- TechWorld:

Javascript

Kodsnack: 20 år med Javascript


- TechWorld:

Åsa Schwarz

"Vi är 20 år efter - dags att höja tempot"


- Computer Sweden:

Douglas Crockford

Därför hoppas gurun
på Javascripts död


- TechWorld:

Office

Nu blir det enklare för studenter att få gratis Office

- IT24:

Elgiganten

Här öppnar Elgiganten nytt i gamla Sibabutiken


- PC för Alla:

youtube

"Tyvärr Netflix - Youtube är störst på internet-tv"


- Computer Sweden:

Meg Whitman

HP var nära att köpa EMC


- IT24:

Eniro, Stefan Kercza

Eniro kapar 70 tjänster


- PC för Alla:

Chrome IOS 8 tillägg

Chrome för IOS 8 har nu stöd för tillägg


- Internetworld:

Twitter

Stor guide: Så blir du bättre på att twittra

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group