Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- PC för Alla:

Martin Appel

Efter valet: "Här är Löfvens 5 största it-utmaningar"


- Computer Sweden:

"It-säkerhet är en paradox"

Säkerhet bygger på några enkla regler. All it-säkerhet verkar gå ut på att bryta mot de reglerna utan att det straffar sig.

Regel ett: Säkraste sättet att överföra hemlig information är att du och jag träffas på ett säkert ställe. Vi kan ta den omtalade promenaden i skogen. Där berättar jag hemligheterna för dig.
Jag är naturligtvis medveten om att detta ofta inte är praktiskt möjligt. Du och jag kan kanske inte träffas. Hemligheterna kanske är så omfattande att det inte går att lagra allt i huvudet.

Men det ändrar inte grundregeln. Tekniska hjälpmedel, vare sig det är papper och penna eller krypterade usb-minnen, kan inte göra hemligheterna säkrare. Inte heller mänskliga medhjälpare.
Elektronisk kommunikation kan avlyssnas, papper kan läsas och kopieras. Visst, mottagaren av hemligheterna kan också försäga sig eller skvallra – liksom den som berättar. Men om du och jag inte litar på varandra är det kört från början.

Regel två
: Bästa sättet att att identifiera någon är att sitta i samma rum. Om jag känner dig tillräckligt väl för vara säker på att du är du så kan jag identifiera dig. Om jag inte gör det så kan jag inte identifiera dig. Samma sak här: inga tekniska hjälpmedel och inga mänskliga medhjälpare kan vara säkrare än det personliga igenkännandet. (Vi bortser från scenarier med enäggstvillingar.)

All säkerhet bygger på att man vet vem man har att göra med och att man litar på den personen.
Därför är nästan all it-säkerhet en paradox.
Vi försöker bygga bort båda dessa krav.
Elektroniska id-handlingar delas ut av banker och andra organisationer till personer som ingen på avsändarsidan har träffat eller känner igen. I bästa fall i rekommenderat brev.
Kan man lita på den person som den elektroniska id-handlingen utfärdas till? Ifall id-handlingen har hamnat i fel händer är den frågan akademisk.

Jag har flera gånger talat med utvecklare av avancerade säkerhetssystem och ställt frågan: hur vet ni att systemet identifierar rätt person?

Att ni har registrerat mitt fingeravtryck med vetenskaplig exakthet spelar ju ingen roll ifall det inte står under mitt namn. Om det står att fingeravtrycket tillhör Nisse Hult är säkerheten lika med noll, oavsett hur precist fingeravtrycket har registrerats. Fel namn kortsluter hela komplexiteten.

Säkerhetsexperterna brukar göra stora ögon när jag tar upp detta, som om jag dragit upp något helt ovidkommande.
Men man behöver bara läsa i tidningarna om huskapningar och obefogade dödförklaranden för att se konsekvenserna.
I värsta fall blir det jag som måste bevisa att jag är jag, vilket ingen myndighet tror på, oavsett vad vänner och släktingar intygar. Datorn säger ju Nisse Hult.

Visst, det är svårt att förklara hur vi känner igen andra människor. Men det är ändå det mänskliga igenkännandet som är det grundläggande. Inte vad datorn säger, oavsett hur invecklade och precisa algoritmer den använder för att skilja ett fingeravtryck från ett annat.

Elektronisk identifikation är en annan paradox.
Det används krypteringsalgoritmer med nycklar på flera tusen tecken. De skriver elektroniska signaturer och krypterar text. Det är nästan omöjligt att minnas nycklar på flera tusen tecken, så nycklarna lagras i datorn. Men de skyddas av ett lösenord på ett fåtal tecken.

Om en inbrottstjuv hittar lappen med det korta lösenordet behöver han inte bekymra sig om krypteringsnyckeln på flera tusen tecken. Den vaknar till liv och gör det den ska efter några enkla knapptryckningar.

För det handlar inte främst om din säkerhet.
Alltför ofta handlar det om bankens säkerhet.
Det tänkandet är så ingrott att många i säkerhetsbranschen inte är medvetna om det.

Den fyrsiffriga koden till bankomatkoden skyddar banken. Den innebär att det är ditt eget fel om någon annan tar ut pengar från ditt konto, för då har du definitionsmässigt lämnat ut koden.
Och om någon använder din e-legitimation för att flytta pengar eller anmäla att du har flyttat fast du inte har gjort det, så är det också ditt fel. Du har, definitionsmässigt, lämnat ut koden till e-legitimationen.

Säkerhetssystem som går ut på att ena parten ska ha ryggen fri är väsensskilda från de som går ut på att ingen obehörig, oavsett hur det går till, ska kunna ställa till skada.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Hur påverkar smarta klockor utvecklare?


- M3:

Segway

Nervös tur på Segway-klon

- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- Computer Sweden:

Säkerhet

Säkerhetsproffs stekheta - men löneläget iskallt


- M3:

Intel Core M

Här är Asus nya datorer med Intel Core M


- TechWorld:

Linuxfest

Därför suger Linux

Vad är Linux största problem?

- PC för Alla:

Windows

Nu bjuder Microsoft in till event kring Windows


- Internetworld:

Magnus Höij

"Fem digitala tips till regeringsförklaringen"


- CIO Sweden:

Röstsedlar

"Korkat med e-röstning"


- M3:

Apple Watch

Klocktillverkare skapar egen smartklocka - "Apple Watch är för feminin"


- IT24:

Canon

Så vill Canon utmana konsultjättarna


- TechWorld:

Fedora 20

Fedora 20 - nödvändigt men inget rafflande


- IT24:

Media Markt

Media Markt lägger ner i Södertälje


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- PC för Alla:

Martin Appel

Efter valet: "Här är Löfvens 5 största it-utmaningar"


- M3:

högtalare hund

Basen i baken - "Minst sagt speciella högtalare"


Kickstarter

4 Kickstarters som slog alla rekord... och en svensk joker

Startups Utan Kickstarter hade världen inte varit sig lik. Här är fyra projekt som dragit in storkovan på sajten - och en svensk framgångssaga.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group