Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


- IT24:

Leo's Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé


- TechWorld:

NSA

Så kartläggs
du av NSA


- Computer Sweden:

HTC: "Inte lika hett med Iphone längre"

Det säger Peter Frölund, chef för HTC:s nordiska verksamhet, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

– Det blir svårt för Apple att behålla sin starka position. Det är inte lika hett med Iphone längre nu när till och med föräldrarna har en. Sen så gör program som Spotify att kunderna inte längre är lika låsta vid sitt val av plattform. Det är inte längre lika kostsamt att byta märke efter att ha spenderat flera tusen på musik och annat i Iphoneshopen, säger Peter Frölund.

På en mässa i London på tisdagskvällen presenterade HTC sitt senaste tillskott i produktportföljen. Den nya HTC One är årets viktigaste lansering för bolaget och framgångar för den Androidbaserade modellen är ett måste för att HTC ska öka
försäljningen och ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

HTC sålde 32,6 miljoner smartphones under 2012, vilket var en minskning med 25 procent i jämförelse med 2011, och dess andel av den globala smartphonemarknaden minskade till 4,6 från 10 procent, enligt analysföretaget IDC.

Så här i backspegeln är bolaget lite självkritiskt när det gäller att nå ut till konsumenterna med sina tidigare produkter. Receptet för att vända den negativa trenden och för att sticka ut i konkurrensen bland smartphonetillverkarna är innovationer och ökad marknadsföring, menar Peter Frölund.

– Vi måste lära av våra tidigare misstag och göra folk medvetna om våra produkter. HTC har nu, som enda bolag tillsammans med Adidas, kontrakt med UEFA om att få göra reklam på matcher i både Champions League och Europa League. Det gör att vi, genom det treåriga kontraktet, kommer att nå ut till över 1,1 miljarder personer varje vecka tio månader om året, säger han.

HTC har inte samma finansiella muskler som Samsung och måste därför vara smartare i sin marknadsföring, där HTC främst kommer att fokusera på individer som använder sin smartphone i större utsträckning, generellt personer i åldrarna 20-35 år. Nordenchefen påpekar dock att HTC:s smartphones riktar sig till alla användare i samtliga prisklasser.

När det gäller valet av operativsystemet Android till den nya smartphonen HTC One säger Peter Frölund att det gav bolaget större möjligheter att utveckla sin egen nisch och genom nya mjukvaror kunna differentiera sig från sina konkurrenter.

– Begränsningarna hade varit större om vi valt Windows för den nya HTC One. Men vi har inte på något sätt valt bort Windows. En av de snyggaste designerna vi haft användes till den Windowsbaserade smartphonen WP8X, vilket visar att vi menar allvar med Windowssatsningen, säger Peter Frölund och fortsätter:

– Windows var lite sena till festen. Men de har gott om kapital och är seriösa med sitt åtagande. Operativsystemets del av den totala marknaden kommer att växa på sikt.

Angående satsningar på att lansera en ny surfplatta svarar HTC-chefen svävande, i liknande ordalag som Nokias vd Stephen Elop.

– Vi följer marknaden noga. Men det är en extremt konkurrensutsatt marknad och man måste ha en riktigt solid produkt för att det ska vara värt det.

Nya HTC One, som ska hjälpa bolaget att vända utvecklingen, har ett aluminiumskal och inkluderar flera nya mjukvaror som HTC hoppas ska differentiera den från konkurrenternas modeller. Bland mjukvarorna som bolaget lyfter fram som centralt för produkten är Blinkfeed, som "ska förvandla startskärmen till en livestream med för användaren relevant information", enligt HTC:s beskrivning.

Över 185 operatörer i mer än 80 länder kommer att sälja HTC:s nya smartphone One från och med mars. Föregångaren HTC One X såldes jämförelsevis av 140 olika operatörer.

Nya HTC One kommer först att börja säljas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland i mitten av mars och till Sverige kommer den i slutet av samma månad med priset 6 299 kronor.

Nyhetsbyrån Direkt



Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flexibilitet-as-a-Service
Konvertera snack till pengar
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Svenska kraftnät

Storbråk efter
it-flopp hos
Svenska kraftnät


- PC för Alla:

Skype

Ring gratis - här är 5 alternativ till Skype


- MacWorld:

App Store

Därför nobbar Apple appar


- Computer Sweden:

surfplatta

Plattfrossan har kommit av sig

- Internetworld:

Andreas Koschnike

“Mobilsajten var klart värd investeringen”


- PC för Alla:

Nokia

Nu satsar Samsung på Nokias kartor i sina lurar


Foto: Mr Bullitt (CC) - IDG.se:

Foto: Xiziz (CC)

Korvetten Visby:
Att se utan att synas


- Computer Sweden:

Javascript

Här är elva coola
Javascriptverktyg

- TechWorld:

Teknikens grundstenar

Teknikens byggstenar del 3: N, O och F


- TechWorld:

hack

Hundratals
svenska sajter
hackade


- MacWorld:

Iland

Här är de åtta absolut värsta i-landsproblemen


- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


- MacWorld:

Apple skärper reglerna för Healthkit


- M3:

Minidrönare

Spexig minidrönare bjuder på 8 roliga minuter

- Internetworld:

Linus Larsson

"Valfie-insamlingen blev ett monumentalt haveri"


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


Evry

Evry: Sälj är ett av alternativen

IT-KONSULTER Ett eller flera alternativ. Det säger Sverigechef Niclas Ekblad om Evrys utspel om att bolaget nu är till salu.


- M3:

Spotify

Spotify anpassar för familjen med fem konton i ett


- Internetworld:

Analytiker

Google-analytikern: Så vinner du på nätet


- IT24:

Leo's Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group