Våra senaste
toppartiklar

Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven


- IT24:

Cdon

Cdon byter namn
- storsatsar på
betaltjänst


- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


Foto: Fortune Brainstorm TECH (CC) / Montage - Computer Sweden:

Linux

Microsofts oväntade
kärleksattack - på Linux


- Computer Sweden:

HTC: "Inte lika hett med Iphone längre"

Det säger Peter Frölund, chef för HTC:s nordiska verksamhet, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

– Det blir svårt för Apple att behålla sin starka position. Det är inte lika hett med Iphone längre nu när till och med föräldrarna har en. Sen så gör program som Spotify att kunderna inte längre är lika låsta vid sitt val av plattform. Det är inte längre lika kostsamt att byta märke efter att ha spenderat flera tusen på musik och annat i Iphoneshopen, säger Peter Frölund.

På en mässa i London på tisdagskvällen presenterade HTC sitt senaste tillskott i produktportföljen. Den nya HTC One är årets viktigaste lansering för bolaget och framgångar för den Androidbaserade modellen är ett måste för att HTC ska öka
försäljningen och ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

HTC sålde 32,6 miljoner smartphones under 2012, vilket var en minskning med 25 procent i jämförelse med 2011, och dess andel av den globala smartphonemarknaden minskade till 4,6 från 10 procent, enligt analysföretaget IDC.

Så här i backspegeln är bolaget lite självkritiskt när det gäller att nå ut till konsumenterna med sina tidigare produkter. Receptet för att vända den negativa trenden och för att sticka ut i konkurrensen bland smartphonetillverkarna är innovationer och ökad marknadsföring, menar Peter Frölund.

– Vi måste lära av våra tidigare misstag och göra folk medvetna om våra produkter. HTC har nu, som enda bolag tillsammans med Adidas, kontrakt med UEFA om att få göra reklam på matcher i både Champions League och Europa League. Det gör att vi, genom det treåriga kontraktet, kommer att nå ut till över 1,1 miljarder personer varje vecka tio månader om året, säger han.

HTC har inte samma finansiella muskler som Samsung och måste därför vara smartare i sin marknadsföring, där HTC främst kommer att fokusera på individer som använder sin smartphone i större utsträckning, generellt personer i åldrarna 20-35 år. Nordenchefen påpekar dock att HTC:s smartphones riktar sig till alla användare i samtliga prisklasser.

När det gäller valet av operativsystemet Android till den nya smartphonen HTC One säger Peter Frölund att det gav bolaget större möjligheter att utveckla sin egen nisch och genom nya mjukvaror kunna differentiera sig från sina konkurrenter.

– Begränsningarna hade varit större om vi valt Windows för den nya HTC One. Men vi har inte på något sätt valt bort Windows. En av de snyggaste designerna vi haft användes till den Windowsbaserade smartphonen WP8X, vilket visar att vi menar allvar med Windowssatsningen, säger Peter Frölund och fortsätter:

– Windows var lite sena till festen. Men de har gott om kapital och är seriösa med sitt åtagande. Operativsystemets del av den totala marknaden kommer att växa på sikt.

Angående satsningar på att lansera en ny surfplatta svarar HTC-chefen svävande, i liknande ordalag som Nokias vd Stephen Elop.

– Vi följer marknaden noga. Men det är en extremt konkurrensutsatt marknad och man måste ha en riktigt solid produkt för att det ska vara värt det.

Nya HTC One, som ska hjälpa bolaget att vända utvecklingen, har ett aluminiumskal och inkluderar flera nya mjukvaror som HTC hoppas ska differentiera den från konkurrenternas modeller. Bland mjukvarorna som bolaget lyfter fram som centralt för produkten är Blinkfeed, som "ska förvandla startskärmen till en livestream med för användaren relevant information", enligt HTC:s beskrivning.

Över 185 operatörer i mer än 80 länder kommer att sälja HTC:s nya smartphone One från och med mars. Föregångaren HTC One X såldes jämförelsevis av 140 olika operatörer.

Nya HTC One kommer först att börja säljas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland i mitten av mars och till Sverige kommer den i slutet av samma månad med priset 6 299 kronor.

Nyhetsbyrån Direkt



Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Det är okej att inte kunna koda, även i framtiden"


Cdon

Efter namnbytet - här är Cdons räddning

E-handel Förlusterna kunde ha blivit betydande - men betallösningen Qliro ger självförtroende.


Nordea

"Bara början på
Nordeas it-elände"

Kommentar "Det lär kosta extra att utveckla nya system", skriver Lars Danielsson.

- CS Jobb:

lönesamtal

Så lyckas du med löneförhandlingen


Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven


- Computer Sweden:

Kazam

Kazam laddar om - med "världens tunnaste mobil"


- CIO Sweden:

kalender

Här är 3 tips för bättre tidsplanering

- MacWorld:

app

Skilsmässa - då föddes idén till en ny app


- Internetworld:

China

Planen: Så tänker Apple stoppa Kina-attacker


- PC för Alla:

Windows

Windows 10 uppdateras - här är nyheterna


- Internetworld:

Foto: CDC/Cynthia Goldsmith

Ebola-skräck ger nätbedrägerier


- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


- IT24:

Pc-fest bakom Ateas lyft

- PC för Alla:

sårbarhet

Microsoft varnar för nolldagsattack


- Computer Sweden:

Yubikey

Svenskt lås på Googlemoln


- Internetworld:

mode

Modehandeln online blöder - "Det är ett rött hav"


- IDG.se:

robot

Roboten som serverar kaffe


- Computer Sweden:

Magic Leap

Så rekordsatsar Google i Magic Leap


- M3:

smartklocka

Här är smartklockan du inte visste att du behövde

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group