Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- CAP&Design:

"Särskild estetik i elektronisk musik"

  • Producenten Mats Almegård intervjuade en stressad Peter Saville inför specialen i P2. Foto: Mattias Ahlm/SR
Elektroniskt i P2 är ett radioprogram som handlar om just elektronisk musik. På söndag sänds specialen "Det ser ut som elektronika", som kan vara intressant för grafiska formgivare, då vi ska få höra om hur elektronisk musik inverkar på grafisk formgivning och vice versa. Medverkande i programmet är formgivare som Jon Wozencroft, Olaf Bender, Mark Fell, och sist men inte minst: Peter Saville.

Frågeställningarna i programmet handlar om hur skivor skiljer sig från andra grafiska uppslag, och om hur det är att vara både formgivare och musiker.

Vi frågade ut producenten och reportern Mats Almegård om vad vi kan förvänta oss av innehållet.

Varför kör ni en special om grafisk form och elektronisk musik?

- Delvis för att vi på redaktionen, Hanna, Andreas och jag, är intresserade av grafisk formgivning. Vi vet också att många musiker som sysslar med elektroniskt är grafiska formgivare - och tvärtom. Mark Fell, som vi intervjuat är bådadera. Ibland lägger han ned mer tid på att göra sitt skivomslag än själva musiken. 

Anser du att just elektronisk musik har en tydligare grafisk koppling än andra musikgenrer?

- Det kanske är att ta i, men många skivbolag har jobbat hårt med att hitta ett eget uttryck. I elektronisk musik är det vanligt att man som konsument följer skivbolagen, och inte alltid artisterna i sig. Det blir viktigt för skivbolagen att nischa sig med ett eget formspråk. Det finns också någon slags estetik i elektronisk musik som tilltalar designers. Rena ytor, minimalistiskt. Nu säger jag inte att det alltid är så, men visst finns det samspel. Rent konkret är elektronisk musik bra när man jobbar kreativt, icke-störigt och ofta utan sång. Den kan liksom rulla på i bakgrunden.

  • Motivet på omslaget till Joy Divisions "Unknown Pleasures", framarbetat av Peter Saville.

Vad kommer programmet att handla om?

- Det kommer handla om hur grafiska formgivare tänker när de gör skivomslag. Vi pratar bland annat med legenden Peter Saville, som jobbade med skivomslag för Factory. De gav visserligen inte bara ut elektroniskt, men det är svårt att förbigå omslagen för Joy Division och New Order. Honom pratar vi inspiration med, och varför hans design var så banbrytande. Peter Saville är väldigt formad av sin uppväxtmiljö i industriella Manchester, och det märks i hans formspråk. 

Hur var det att träffa Peter Saville? Han är ju hyfsat känd.

- Han var stressad, telefonen ringde hela tiden. Men väldigt trevlig och proffsig. Jag träffade honom av en slump på en festival. Det var bara att skjuta från höften och tjata till sig en intervju. Jag ringde en kompis, som är grafisk formgivare, och undrade ”vad ska jag fråga Peter Saville”? Min vän fick panik och kunde inte komma på en enda grej.

Ni kan höra Mats, Peter Saville och de andra i "Det ser ut som elektronika" i P2 på söndag klockan 20:00.
Läs mer om programmet här.



Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Mediehuset IDG söker ny Wordpress-stjärna


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Anna Gerdén - Computer Sweden:

Digital Revolution

Revolution på
Tekniska museet


Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- TechWorld:

Jörgen Städje

"Under över alla Uber"


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux

- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone


- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen


- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"

- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm


- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"


- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort


- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord


- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms


- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group