Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


- IT24:

Leo's Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé


- TechWorld:

NSA

Så kartläggs
du av NSA


- Computer Sweden:

Salesforce storsatsar mobilt

Salesforce lägger till ett antal mobila applikationer till sin hyrtjänst för kundvård, med namnet Service Cloud Mobile. Bland annat så erbjuder Salesforce mobil samsurfning, där kunderna kan dela sina skärmar med anställda i callcenter, via sina mobiler, så att de kan surfa gemensamt. En konsument som går igenom en onlinekatalog kan därmed med hjälp säljare få hjälp att hitta rätt produkter, exempelvis kläder i rätt storlek.

– Båda parterna kan klicka på knappar och länkar samtidigt, säger Alex Bard, som är produktcef för Service Cloud, till IDG News som har fått förhandstitta på produkterna.

Även om skärmdelning inte är nytt så har det nya konceptet en fördel då det inte kräver någon lokal mjukvaruinstallation. Tjänsten är resultatet av att Salesforce förvärvade företaget GoInstant i fjol. Den nya funktionen väntas bli allmänt tillgänglig under andra halvåret i år, tillsammans med en prislista.

Salesforce lanserar även mobil chatt, som gör det möjligt för bankkunder att ställa frågor om sina konton via direktmeddelanden och få svar från banken samma väg. Funktionen är samma som i programmet Live Agent, men innefattar numera mobilt stöd.

Ytterligare en tjänst är Service Cloud Touch, som gör det möjligt att skapa tryckskärmsbaserade kundvårdstjänster för exempelvis Apples Ipad, Amazons Kindle och andra mobila apparater.

– Tanken är att säljrepresentanter, exempelvis butiker, ska kunna logga in i ett centrala system och besvara kundernas frågor direkt, istället för att skicka dem till att vänta i en telefonkö, säger Alex Bard. 

Slutligen lanserar Salesforce tjänsten Mobile Service Cloud Communities, som ger kunderna tillgång till olika typer av mobila kundtjänstplattforrmar och hjälpforum. Den finns tillgänglig från och med nu, som en del av företagstjänsterna från Salesforce.

Nyligen gav Salesforce upp försöken få ensamrätt rättigheterna till varumärket "social business", efter omfattande protester från bland annat välgörenhetsorganisationer. I dagarna väntas Marc Benioff lansera ett nytt marknadsföringskoncept, under devisen customer companies, ungefär kundföretagen. Enligt IDG News är det nya budskapet att Salesforce kan hjälpa kunderna att interagera smartare med sina kunder.

Fakta

Mobilitet blir den fjärde vågen i kundvården, spår Salesforce. Den första var katalogföretag började med gratisnummer för kunderna. Internet markerar steg 2, med möjligheter till kommunikation i många olika kanaler, från telefonsamtal till sajter och annat.
Tredje vågen är sociala nätverk som Facebook. Genom mobilerna skapas helt nya kanaler för att interagera med företagens kunder.

Mer från IDG-nätverket

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flexibilitet-as-a-Service
Konvertera snack till pengar
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Javascript

Här är elva coola
Javascriptverktyg


- TechWorld:

Teknikens grundstenar

Teknikens byggstenar del 3: N, O och F


- TechWorld:

hack

Hundratals
svenska sajter
hackade


- MacWorld:

Iland

Här är de åtta absolut värsta i-landsproblemen

- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


- MacWorld:

Apple skärper reglerna för Healthkit


- M3:

Minidrönare

Spexig minidrönare bjuder på 8 roliga minuter


- Internetworld:

Linus Larsson

"Valfie-insamlingen blev ett monumentalt haveri"

Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


Evry

Evry: Sälj är ett av alternativen

IT-KONSULTER Ett eller flera alternativ. Det säger Sverigechef Niclas Ekblad om Evrys utspel om att bolaget nu är till salu.


- M3:

Spotify

Spotify anpassar för familjen med fem konton i ett


- Internetworld:

Analytiker

Google-analytikern: Så vinner du på nätet


- IT24:

Leo's Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé


- IDG.se:

It-veckan

It-veckan - höjdpunkterna från vecka 35

- Internetworld:

Cdon

Cdon på väg att bli svenskt Amazon


- Computer Sweden:

Netflix

Så ska Netflix nya verktyg skydda dig mot attacker


Apple avslöjar datum för nästa event

EXTRA Apple ska hålla ett traditionsenligt höstevent och datumet är nu spikat.


- PC för Alla:

Chrome

Nu får Chrome stöd för användarprofiler


- TechWorld:

Onedrive

Så ska Onedrive blanda jobb och fritid


- IT24:

King

Megavinst för Kingbolag

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: