Våra senaste
toppartiklar

- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner


- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
38% 62%

- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

Salesforce storsatsar mobilt

Salesforce lägger till ett antal mobila applikationer till sin hyrtjänst för kundvård, med namnet Service Cloud Mobile. Bland annat så erbjuder Salesforce mobil samsurfning, där kunderna kan dela sina skärmar med anställda i callcenter, via sina mobiler, så att de kan surfa gemensamt. En konsument som går igenom en onlinekatalog kan därmed med hjälp säljare få hjälp att hitta rätt produkter, exempelvis kläder i rätt storlek.

– Båda parterna kan klicka på knappar och länkar samtidigt, säger Alex Bard, som är produktcef för Service Cloud, till IDG News som har fått förhandstitta på produkterna.

Även om skärmdelning inte är nytt så har det nya konceptet en fördel då det inte kräver någon lokal mjukvaruinstallation. Tjänsten är resultatet av att Salesforce förvärvade företaget GoInstant i fjol. Den nya funktionen väntas bli allmänt tillgänglig under andra halvåret i år, tillsammans med en prislista.

Salesforce lanserar även mobil chatt, som gör det möjligt för bankkunder att ställa frågor om sina konton via direktmeddelanden och få svar från banken samma väg. Funktionen är samma som i programmet Live Agent, men innefattar numera mobilt stöd.

Ytterligare en tjänst är Service Cloud Touch, som gör det möjligt att skapa tryckskärmsbaserade kundvårdstjänster för exempelvis Apples Ipad, Amazons Kindle och andra mobila apparater.

– Tanken är att säljrepresentanter, exempelvis butiker, ska kunna logga in i ett centrala system och besvara kundernas frågor direkt, istället för att skicka dem till att vänta i en telefonkö, säger Alex Bard. 

Slutligen lanserar Salesforce tjänsten Mobile Service Cloud Communities, som ger kunderna tillgång till olika typer av mobila kundtjänstplattforrmar och hjälpforum. Den finns tillgänglig från och med nu, som en del av företagstjänsterna från Salesforce.

Nyligen gav Salesforce upp försöken få ensamrätt rättigheterna till varumärket "social business", efter omfattande protester från bland annat välgörenhetsorganisationer. I dagarna väntas Marc Benioff lansera ett nytt marknadsföringskoncept, under devisen customer companies, ungefär kundföretagen. Enligt IDG News är det nya budskapet att Salesforce kan hjälpa kunderna att interagera smartare med sina kunder.

Fakta

Mobilitet blir den fjärde vågen i kundvården, spår Salesforce. Den första var katalogföretag började med gratisnummer för kunderna. Internet markerar steg 2, med möjligheter till kommunikation i många olika kanaler, från telefonsamtal till sajter och annat.
Tredje vågen är sociala nätverk som Facebook. Genom mobilerna skapas helt nya kanaler för att interagera med företagens kunder.

Mer från IDG-nätverket

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Victorgrigas (CC) / Montage - TechWorld:

Windows Server

Här är de 14 bästa
gratisverktygen för
Windows Server


- Computer Sweden:

Svartholm-Warg

Powerpoint-bråk avbröt Svartholm Warg-rättegång


- Internetworld:

DHL

Snart kan du hämta paketet i automat


- Computer Sweden:

Radiotjänst

Så många har dumpat Radiotjänst

- PC för Alla:

Windows 9

"Microsoft avslöjade namnet på nya Windows av misstag"


- MacWorld:

Apple-id

Så skyddar du dina nakenbilder på Icloud


- Computer Sweden:

SAP big data

En lastbil kommer lastad - med big data


- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner

- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


Så optimerar M sitt it-stöd under valår

Moderaternas it-avdelning använder mellanvalsåren till att förbereda och modernisera driftmiljö och infrastruktur. Det säger it-chefen Anders Gerby.


- TechWorld:

gyroskop

Varning: Mobilens gyroskop kan avlyssna dig


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Därför är parallell programmering hett just nu


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Ska du köpa en twittrare, gör åtminstone rätt"


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
38% 62%

- Computer Sweden:

dab-radio

Nu ska dab-beslutet granskas


- PC för Alla:

Martin Apple

"Befria oss från dubbla mobiltelefoner"


- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

bankomater

Nfc i 8 500 bankomater


- Internetworld:

Uber Pop

Uber Pop: Hitta någon att samåka med i realtid


- PC för Alla:

Onedrive

"Snart kan du skicka större filer på Onedrive"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group