Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Metropolis

Maskinerna är
våra vänner
– eller?


- IDG.se:

TV: TLDR - 5 saker
du egentligen inte
behöver veta


- IDG.se:

Gamergate

Insatsstyrka
slår tillbaka
mot näthatet


- IDG.se:

E-fotboll

Sökes: Svensk
mästare i FIFA

I fokus just nu
CES

- Computer Sweden:

Salesforce storsatsar mobilt

Salesforce lägger till ett antal mobila applikationer till sin hyrtjänst för kundvård, med namnet Service Cloud Mobile. Bland annat så erbjuder Salesforce mobil samsurfning, där kunderna kan dela sina skärmar med anställda i callcenter, via sina mobiler, så att de kan surfa gemensamt. En konsument som går igenom en onlinekatalog kan därmed med hjälp säljare få hjälp att hitta rätt produkter, exempelvis kläder i rätt storlek.

– Båda parterna kan klicka på knappar och länkar samtidigt, säger Alex Bard, som är produktcef för Service Cloud, till IDG News som har fått förhandstitta på produkterna.

Även om skärmdelning inte är nytt så har det nya konceptet en fördel då det inte kräver någon lokal mjukvaruinstallation. Tjänsten är resultatet av att Salesforce förvärvade företaget GoInstant i fjol. Den nya funktionen väntas bli allmänt tillgänglig under andra halvåret i år, tillsammans med en prislista.

Salesforce lanserar även mobil chatt, som gör det möjligt för bankkunder att ställa frågor om sina konton via direktmeddelanden och få svar från banken samma väg. Funktionen är samma som i programmet Live Agent, men innefattar numera mobilt stöd.

Ytterligare en tjänst är Service Cloud Touch, som gör det möjligt att skapa tryckskärmsbaserade kundvårdstjänster för exempelvis Apples Ipad, Amazons Kindle och andra mobila apparater.

– Tanken är att säljrepresentanter, exempelvis butiker, ska kunna logga in i ett centrala system och besvara kundernas frågor direkt, istället för att skicka dem till att vänta i en telefonkö, säger Alex Bard. 

Slutligen lanserar Salesforce tjänsten Mobile Service Cloud Communities, som ger kunderna tillgång till olika typer av mobila kundtjänstplattforrmar och hjälpforum. Den finns tillgänglig från och med nu, som en del av företagstjänsterna från Salesforce.

Nyligen gav Salesforce upp försöken få ensamrätt rättigheterna till varumärket "social business", efter omfattande protester från bland annat välgörenhetsorganisationer. I dagarna väntas Marc Benioff lansera ett nytt marknadsföringskoncept, under devisen customer companies, ungefär kundföretagen. Enligt IDG News är det nya budskapet att Salesforce kan hjälpa kunderna att interagera smartare med sina kunder.

Fakta

Mobilitet blir den fjärde vågen i kundvården, spår Salesforce. Den första var katalogföretag började med gratisnummer för kunderna. Internet markerar steg 2, med möjligheter till kommunikation i många olika kanaler, från telefonsamtal till sajter och annat.
Tredje vågen är sociala nätverk som Facebook. Genom mobilerna skapas helt nya kanaler för att interagera med företagens kunder.

Mer från IDG-nätverket


Whitepaper


Internet of things - på allas läppar

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Då kan CSR vara en dålig idé

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Fyrkantiga moln säkrast?
Upprop: Är du cyberrobust?
Var #@%! är filen?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Spel för Commodore 64

Följ med till Sveriges
första spelfabriker


- Computer Sweden:

Håkan Ogelid

Molnleverantörernas bästa strategi – att lugna kunderna


- IDG.se:

Metropolis

Maskinerna är
våra vänner
– eller?


- Computer Sweden:

surfplatta

Slitstark surfplatta som skakar om

- Computer Sweden:

mardröm - drake

7 mardrömskunder som sänker utvecklaren


- IDG.se:

TV: TLDR - 5 saker
du egentligen inte
behöver veta


- IDG.se:

Gamergate

Insatsstyrka
slår tillbaka
mot näthatet


- IDG.se:

Appar

Appen som avslöjar vännerna du inte gillar

- IDG.se:

danmark

Dansk cyberkrigssatsning risk för företagen


- M3:

Internet Explorer

Hej då, Internet Explorer - så här kommer vi att minnas dig (tyvärr)


Foto: Francisco Gonzalez - IDG.se:

Foto: William Grootonk (CC)

Ny boom för falska
kortläsare - så skyddar
du dina pengar


- IDG.se:

E-fotboll

Sökes: Svensk
mästare i FIFA


- M3:

"Apple dödade smart-tv:n"


- PC för Alla:

Microsoft lanserar Office 2016

Microsoft lanserar Office 2016

- PC för Alla:

Windows 10 finesser

Så får du de bästa funktionerna från Windows 10 - redan i dag


- Computer Sweden:

Chrome

Google säkrar upp Chrome


Hololens

Första titten: Så
känns Microsofts
hologrambrillor

En av Microsofts mest spännande nyheter var Windows Holographic och Hololens - som vi nu har testat.


- Internetworld:

Internetworld-podden logga

"Google vill ju bara ta över ALLT"


Microsoft om mattedebaclet - "Fungerar som tänkt"

Miniräknaren i Windows 7 och 8 ger "fel" svar när addition blandas med multiplikation. En kvarleva från förr, enligt Microsoft.


- IDG.se:

Bitcoin

Bröderna Winklevoss satsar på ny Bitcoinbörs

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se