Affären är värd 110 miljoner dollar, motsvarande cirka 710 miljoner kronor, och väntas bli klar i mars. Angel är inriktat på molnbaserade kontaktcenter för kommunikation med kunder via röstinteraktion, chatt och andra kanaler. Divisionen har även utvecklat ett antal branschinriktade kundkontaktcenter för bland annat banksektorn och hälso- och sjukvård.

För Genesys innebär köpet av Angel att företaget kan utveckla sina molnbaserade kontaktcenter över hela världen, uppger dess vd Paul Segre. Genesys säljer sedan tidigare ett antal program inom kontakthantering och kundvård och förvärvet stärker företagets ställning på molnbaserade tjänster.

Microstrategy har inte berättat varför utförsäljningen sker. En förklaring är att Microstrategys ledning har bestämt sig för att Angel inte är avgörande för företagets framtid.

Microstrategy är en av de stora aktörerna inom beslutsstöd och har även produkter inom bland annat mobil utveckling och e-handel. Enligt Ovums analytiker Fredrik Tunvall  så ligger Microstrategy långt framme på mobilt beslutsstöd, men han säger samtidigt att företaget behöver hålla ihop sina plattformar för beslutsstöd, mobil utveckling som e-handel.

– Microstrategy har goda skäl agera försiktigt så att företaget inte erbjuder produkter överallt, utan att ha en ledande ställning vara någonstans, säger han till IDG News.