sociala medier

Det kommer nog inte som en överraskning, men Facebook totaldominerar svenskarnas sociala medier-användning, visar ny statistik från Internetstiftelsen i Sverige. Särskilt med tanke på att företaget även äger Instagram som växer med raketfart.

De finns faktiskt bara ett kommunikationssätt som slår Facebook... Här är tolv saker du behöver veta om svenskarna och sociala medier:

Facebook:

Sju av tio

svenskar använder sajten. Därmed är Facebook överlägset störst i Sverige och fortsätter att växa med runt två procentenheter om året.

16-25 år

är åldersgruppen som använder Facebook allra mest. Så glöm fördomarna om att nätverket numera bara befolkas av 60-plusare som delar bilder på sina barnbarn.

Läs mer: 15 saker du inte visste om ungas it-användning

 

 

Instagram:

40 procent

loggar in på Instagram någon gång, en ökning från 28 procent förra året. Därmed är Instagram det nätverk som ökar allra snabbast i Sverige.

12-15 år

är åldern där Instagram är mest populärt. 85 procent använder tjänsten, sedan är det en raskt fallande skala.

Snapchat:

Noll procent

andelen svenskar över 66 som använder Snapchat.

Fyra av fem

andelen svenskar som mellan 12-15 som använder tjänsten. Enligt undersökning tyder mycket på att svenskar över 35 inte skulle känna igen en snap om den så hoppade upp och bet en i näsan.

Linkedin:

36-45 år

är den åldersgrupp som allra flest Linkedin-användare tillhör. Här använder runt en tredjedel nätverket, totalt ligger det på 22 procent.

Läs mer: Instagram Ads lanseras i Sverige – här är allt du behöver veta

Twitter:

En fördubbling

av Twitter-användarna i Sverige har skett de senaste tre åren. Så ryktena om Twitters död är kanske överdrivna trots allt? Nu använder var femte svensk Twitter någon gång ibland.

Nästan tre gånger så många

läser tweets som skriver tweets. Bara fyra procent av svenskarna skriver en tweet i veckan, medan elva procent läser tweets.

Kommunikation:

94 procent

läser och skriver mejl varje vecka. Så glöm snaps, tweets och Facebook-poster, när vi vill kommunicera på nätet är det mejl som gäller.

6 procent

bloggar och 40 procent läser bloggar. Mediet glansdagar är helt klart passerade. För bara tre år sedan skrev nästan var fjärde svensk egna blogginlägg, och fyra av fem läste på bloggar.

Sju av tio

är faktiskt inte särskilt aktiva alls på sociala medier. 70 procent av svenskarna delar eller länkar något högst en gång i månaden.