De momsfria dagarna är över för crowdfundingsajterna. Både tjänster som Kickstarter och Indiegogo, och användarna som donerar pengar på dem kommer att behöva börja betala skatt i Sverige. Det slår Skatteverket fast i ett nytt ställningstagande.

De svenska riktlinjerna kommer efter ett beslut som EU:s momskommitté fattade i november. Samtliga länder enades om att ”reward-based crowdfunding”, det vill säga kampanjer där givaren får en gåva som kompensation, ska momsbeskattas.

– Om man får något tillbaka för det man ger är det en omsättning och då ska det vara moms. Får man inte det eller om man får något som är symboliskt, som några klistermärken, då är det ingen omsättning utan en gåva och då ska det inte vara moms, säger Kerstin Alvesson som är rättslig expert på Skatteverket.

Läs också: Skattesmäll för Kickstarter-kampanjer – nya regler för crowdfunding införs

Riktlinjerna möter en trend inom crowdfundingscenen. Det har blivit allt vanligare att lansera nästintill färdiga produkter på Kickstarter och Indiegogo. I praktiken handlar de insamlingarna snarare om att säkra ett antal förhandsbeställningar än att samla in pengar till att utveckla något nytt.

Förutom symboliska varor kommer också finansiell crowdfunding och välgörenhetsinsamlingar att undantas från momsreglerna. Det vill säga när någon är med och finansierar ett projekt utan att få några gåvor tillbaka.

Läs okcså: Kickstarter satsar på samhällsnytta före vinst

Men det är inte bara givarna som får skatta i Sverige. Även crowdfundingtjänster, som Kickstarter eller Indiegogo, kommer att behöva betala skatt i Sverige. De tjänar pengar genom att ta en procent av det insamlade beloppet, och har de avtal med svenska företag såska den procenten beskattas i Sverige. Det är samma regler som gäller för företag som Airbnb och Uber.

– Det är inga särskilda regler just för crowdfunding, det här gäller för alla plattformar. Det här är en form av delningsekonomi där de tillhandahåller en automatiserad förmedling där de tar en viss procent av intäkterna, säger Kerstin Alvesson.

Fakta

Skatteverket kontrollerar svenska företag, och momsen baseras på reglerna i landet där kunden finns. En svensk kund som förköper en vara av ett svenskt företag kommer därför i de flesta fall att få betala de sedvanliga 25 procenten. Eftersom hela EU ställt sig bakom momskommitténs riktlinjer kommer sannolikt alla medlemsländer att följa Sveriges exempel och införa moms på crowdfunding inom den närmaste framtiden.