facebook


Facebook har blivit det sociala nätverket framför alla andra. Men även om Mark Zuckerberg och gänget blivit rika, berömda och framgångsrika har de förstås några misslyckanden i bagaget.

För att fira Facebooks födelsedag har våra kollegor på CIO.com listat tolv snedsteg och misslyckanden som tolvåringen lämnat bakom sig. Grattis!

1. Facebook Beacon


Facebooks första annonsplattform Beacon släpptes 2007 och gjorde folk förbannade snabbare än någon hann säga ”integritetskränkning”. Beacon samlade in information om vad Facebook-användare köpte för varor på olika onlineshoppar – och föreslog sedan att användarens vänner skulle köpa samma prylar.

I ett uppmärksammat rättsfall stämde amerikanen Sean Lane Facebook för integritetsintrång. Sean skulle överraska sin flickvän med en förlovningsring, men Facebook hann före och postade information om köpet i hans flöde.

2. Facebook Gifts


Facebook har gjort många försök att ge sig in på e-handeln. Det första, och förmodligen sämsta, var Facebook Gifts.

Konceptet var att det gick att köpa gulliga ikoner – vinflaskor, tårtor, smileys – som postades på en väns profil. Senare infördes fler funktioner där det gick att skänka bort små presentkort på Starbucks-kaffe eller Itunes-låtar. Det blev, tro det eller ej, aldrig någon hit.

3. Facebook Lite


2009 ville Facebook slå två flugor i en smäll. De ville nå ut till människor som hade dålig uppkoppling, och till de som fortfarande stod och tvekade inför om det där med sociala nätverk var något att ha (ja, 2009 fanns det faktiskt folk som tänkte i de banorna) eller om det bara var en massa petningar på kändisar och tumme upp hela tiden.

Lösningen blev en kompromiss: en mikroskopisk sajt, som tog pyttelite bandbredd i anspråk och som hade jätte, jätte, jättefå funktioner. Ett halvår senare skrotades projektet.

Läs också: Nya lagar ska stoppa näthatet – vad betyder det för dig?

Fast namnet har faktiskt väckts till liv på nytt. I somras släppte Facebook en nedbantad app som bara är en megabyte stor som fick namnet Facebook Lite.

4. Facebook som mejladress


2010 skojade Facebook till det lite och gav alla användare en epostadress som var användarnamn@facebook.com (ja, du har faktiskt ett användarnamn, gå in på din profil och kolla i adressfältet!).

Vissa tolkade det som dödsstöten för Gmail och andra gratis mejltjänster. Så blev det inte riktigt. Det är högst oklart om någon någonsin använt sin @facebook.com-mejl, och tjänsten flyttades så småningom över till Messenger, som faktiskt gjort succé på riktigt.

5. När Facebook berättade var du bodde


2011 kom Facebook på den fantastiska idén att det vore mycket lättare att fylla i formulär och annat krafs om de bara berättade vad du har för adress och telefonnummer om något företag frågade.

Det blev åtminstone ganska lätt att missbruka uppgifterna när tredjepartsutvecklare började läcka dem vidare till marknadsföringsföretag. Dessutom kände sig många obekväma med att Facebook utan vidare lämnade ut privat information till tredje part och försvarade det med att det stod i det finstilta.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning