flash


Än en gång vinkar vi adjö till Flash, mjukvaran som folk älskar att hata och som fått mycket kritik för sina ofta återkommande säkerhetsbrister. I går meddelade Google att de från och med 30 juni slutar köra annonser i Flash. De enda som kommer accepteras framöver är de som skapas med html5, skriver IDG News.

Läs också: Flash- och Java-döden är inte bara positiv – ställer till det rejält för it-tekniker

Nya Flashannonser kommer inte accepteras för AdWords eller Doubleclick Digital Marketing. Och från och med januari 2017 kommer Flash inte tillåtas alls i Display Network och Doubleclick.

Flash har blivit en favorit bland hackare och tillhör ett av de mest utsatta programmen tack vare att så många använder det. Hundratals miljoner av datorer världen har programvaran installerad. Sårbarheter har tidigare gjort att hackare kan plantera skadlig kod i en dator, bara genom att offret tittar på en skadlig annons. Eller så har användare lurats att uppdatera programmet och hux flux så satt de där med nedladdningar som skadade deras dator.

Läs också: Företag lägger miljarder på mjukvara som inte används

Det har spikats en massa spik i Flash-kistan. Steve Jobs var inget fan och var bland de första att sätta ner foten. Adobe Flash förbjöds kort och gott att köras i Iphone. Förra året gick Facebooks säkerhetschef ut och bad Adobe pensionera den gamla, och slitna, trotjänaren. I december fasade Facebook ut formatet helt och hållet för video. Dessutom har Google stoppat den automatiska uppspelningen av visst Flashinnehåll.

Adobe har delvis hörsammat världens uppmaningar. De har erkänt att html5 mycket riktigt är framtiden och de har utvecklat ett verktyg för att kunna skapa innehåll i just html5, Animate CC heter det. Men. Det finns fortfarande stöd för Flash.