självkörande bil


I en nära framtid kommer självkörande bilar vara en del av vår vardag. Den tekniska utvecklingen tuffar på men lagstiftningen har visat sig behöva lite mer tid för att anpassas till en ny verklighet. En fråga som aktualiserats är vem som ska ses som förare.

Nu verkar dock i alla fall amerikanska trafikmyndigheter börja fundera på om inte en dator kan ses som förare ändå. Och det får Google och andra biltillverkare att hoppa högt, eller i alla fall uttrycka ett visst mått av glädje. För beskedet kan innebära en rejäl skjuts framåt för de självkörande bilarna.

Läs också: Obama satsar miljarder på självkörande bilar – Volvo ska hjälpa till att ta fram nya regler

National Traffic Safety Administration, USA:s motsvarighet till Transportstyrelsen, tror mycket väl att dagens regelverk kan uppdateras för att omfatta även datorer, skriver IDG News. Men vägen till nya lagar är lång och det kan ta tid.

”Om ingen människa i bilen faktiskt kan köra den, är det mer rimligt att identifiera föraren som vad som helst, i motsats till vem som helst, som kontrollerar bilen”, skriver Paul A. Hemmersbaugh, chefsjurist på myndigheten, i ett brev till Google.

Företaget har i ett brev till myndigheten bett om råd i tolkningen av bestämmelserna kring säkerhetsstandarden i nya bilar. Så som det ser ut i dag beskrivs föraren som den som sitter bakom ratten. Men allt eftersom att bilarna själva kommer ta över fler och fler uppgifter, som styrning och bromsar, undrar tillverkarna hur de ska testa bilarna under förutsättningarna som nu råder.

Google vill producera bilar på en nivå som innebär i princip helt automatiska system, nivå fyra. Det lyfter helt bort människan från flera, vad kan säga vara traditionella föraruppgifter. Faran, som Google ser med att låta en människa vara förare i ett helt automatiskt system kan vara skadligt. Detta för att en människa kan försöka köra över datorns beslut.

Läs också: Elon Musk: Det är uppenbart att Apple bygger elbilar, men jag bryr mig inte

Tills det att uppdaterade regelverk är på plats råder myndigheten Google och andra biltillverkare i USA att söka tillstånd för att göra få göra undantag. I tidigare uttalanden har myndigheten gett tillstånd så länge det finns en förare tillgänglig under hela testtillfället och körningen.