Myspace
Myspace.


Kommer du ihåg Myspace? Nu är det dags för ännu en aktör att försöka återuppväcka det gamla nätverket. Den amerikanska mediejätten Time har köpt upp annonsföretaget Viant som äger Myspace sedan några år tillbaka.

Myspace har mer eller mindre legat i dvala en tid. Både Rupert Murdoch och Justin Timberlake har gjort tappra försök att göra nätverket relevant igen, utan några vidare framgångar.

Läs också: Myspace lever än – på torsdagar

Samtidigt har Myspace faktiskt fortfarande aktiva användare. För ett drygt år sedan rapporterades det om 50 miljoner unika besökare på en månad. Fast orsaken stavas nog snarare nostalgi och fenomenet ”throwback thursday” än någon verkligen lust att byta ut Facebook.

Vilka planer Time har för Myspace är än så länge oklart. I första hand är de givetvis ute efter Viants annonssystem men det i sin tur sägs ha dragit mycket nytta av uppgifter från de en miljard användarkonton som finns registrerade på det gamla nätverket.