I veckan har Windows 10-användare börjat rapportera om en ny ”funktion” i operativsystemet. Flera användare har nämligen fått upp reklam för spelet Rise of the Tomb Raider direkt på låsskärmen, skriver flera amerikanska techmedier.

Det här är en del av en funktion som kallas Windows Spotlight som är tänkt att leverera tips, tricks och annat skoj till användarnas låsskärmar, men som Microsoft uppenbarligen även ser som en liten intäktskälla.

Läs också: Microsoft köper Xamarin – det kan bli räddningen för Windows Phone

Även i januari förekom rapporter i sociala medier om reklam på låsskärmen, då för filmen Minions.

För den som inte vill ha reklamen går den som tur är att stänga av. Gå in på inställningar i Start-menyn, välj personalisering, klicka på ”låsskärm” och på bakgrunden ”Windows spotlight”.

Under denna finns sedan en knapp där du kan stänga av de roliga tipsen och tricksen, det vill säga reklamen.

Läs också: Microsoft: it-företagen blir blåsta av övervakningslagar

Om du vill fortsätta se reklamen men inte gillar just de annonser du får se kan du klicka på ikonen uppe till höger på själva annonsen och där ange att du inte gillar vad du ser.