Google självkörande bil


På alla hjärtans dag åkte Googles förare runt i en Lexus UV på gatorna i Mountain View i Kalifornien. Själva körandet stod företagets självkörningsprogram, autonomous vehicle AV, för. Plötsligt kör bilen in i sidan på en buss, och så var den första olyckan orsakad av det automatiska systemet ett faktum.

Bilen var i helt automatiskt läge när den kom körande i blygsamma 3,2 km/h. Den var på väg att svänga höger, och låg i höger körfält, signalerade men så fick hinder på vägbanan bilen att köra in i det mittersta körfältet.

Läs också: Obama satsar miljarder på självkörande bilar – Volvo ska hjälpa till att ta fram nya regler

”En buss i kollektivtrafik närmade sig bakifrån. Testföraren såg bussen i vänster sidospegel men trodde att den skulle stanna eller sakta ner för att låta Google-bilen fortsätta. Ungefär tre sekunder senare, när Google AV körde tillbaka in i mittfältet, fick den kontakt med bussen”, står det i olycksrapporten.

Testföraren trodde alltså att bussen skulle väja. Bussen körde i ungefär 25 km/h. Ingen person kom till skada i olyckan. Den självkörande bilen fick skador längs vänster sida, står det i rapporten som chefen för företagets självkörande bilar, Chris Urmson, skickade in.

Googles självkörande bilar har blivit en ganska vanlig syn på gatorna kring huvudkontoret och särskilt på den aktuella vägen, El Camino Real. Gatan har tre filer i vardera riktningen och där finns gott om både trafikljus och korsningar. En trafikmiljö som hjälper bilen att lära sig navigera i livlig trafik. Men just den denna dag blev omständigheterna lite mariga.

I ett uttalande skriver Google att i de allra flesta fall är det bäst att köra i mitten av körfältet. Men när ett fordon gör sig redo för att svänga höger, i ett körfält som är brett nog för två, kan det hända att bilen då stannar upp trafiken bakom vilket kan leda till irritation.

Läs också: Snart kommer elbilarna kunna ladda sig själva, tror Qualcomm

”Så det vi började göra var att ge den självkörande bilen möjlighet att göra det människor gör, hålla sig till höger i körfältet när den ska svänga. Detta är den sociala normer eftersom ett fordon som svänger ofta måste sakta ner och stanna för gående. Genom att hålla sig till höger kan andra fordon ta sig förbi på vänster sida. Det är ett viktigt steg för oss att utveckla mer avancerade teknikern som respekterar både de skrivna trafikreglerna och gatans praxis”, skriver de.

Det är inte första gången själva fordonet är inblandat i en olycka. Men det är första gången den skylls på det automatiska systemet. Tidigare har det varit testföraren som klandrats.