smartklocka


Smarta klockor, smarta kläder och smarta skor. De nya uppkopplade prylarna som gjort entré i vår vardag kan vara hur praktiska som helst. Men är de fula spelar fördelarna ingen större roll.

Intresset för wearables är fortsatt stort, enligt analysföretaget IDC. Visserligen såldes inte riktigt så många smarta klockor som väntat under förra året. Men totalt ökade ändå försäljningen av alla typer av wearables med 171 procent under 2015. Det visar att det finns ett stort intresse hos både återförsäljare och konsumenter.

”Wearbles är inte bara för tekniknördar och tidigare användare. Det finns fortfarande mycket utrymme för tillväxt”, säger Ramon Llamas, analytiker på IDC.

Läs också: Snart slipper vi sim-korten – branschen har bestämt sig

För än så länge har de kroppsnära prylarna inte slått på bred front, den stora allmänheten har inte fastnat än. Ska tillverkarna lyckas med det måste deras produkter bli snyggare. När IDC ställde frågor om wearables till 1 500 amerikanska konsumenter visade det sig att tillverkarna måste lägga betydligt mer fokus på utseendet istället för enbart de tekniska funktionerna. Som det ser ut nu, har inte ens Apples försök att göra en snyggare smartwatch varit en så stor hit som experter kanske först trodde.

När Apples klocka lanserades i april förra året räknade analytiker med att det skulle skeppas ut mellan 30 och 40 miljoner enheter under 2015. Med facit i hand nådde verklighetens siffror inte ens upp till hälften. 11,6 miljoner klockor blev årsresultatet. Inte heller Samsungs trendfokuserade Gear 2 Classic, som är förgylld med både guld och platinum, gick lika bra som tillverkaren förväntat sig.

Den ledande tillverkaren under 2015 var Fitbit som fick ut 21 miljoner armband i butiker världen över. De gör även en smartklocka, Blaze, och det lite mer moderiktiga armbandet Alta. Men är främst kända för sina träningsarmband, dit användaren kan koppla appar och träningsprogram.

På andra plats hittar vi kinesiska Xiaomi som sålde 12 miljoner olika wearables. Bronsplatsen gick till Apple som väntas presentera nästa generations Apple Watch i mars. Förväntningarna är höga från analytikerna, dels på grund av väntade förbättringar i processorn och själva armbandet. Men också för att de tror att intresset ökar allt eftersom konsumenterna vänjer sig, vilket kommer ta ungefär två generationers klockor.

Läs också: 10 tekniktrender vi kan vänta oss under 2016

Vid den stora mobilkongressen i Barcelona presenterades en rad nya prylar med koppling till VR och förstärkt verklighet. Men smarta glasögon tar än så länge upp en tämligen begränsad del av marknaden. Analytikerna på IDC ser istället en enorm tillväxtpotential vad det gäller smarta kläder och skor. Och de kräver betydligt mer design och än mer trendkänsla än klockor och armband.

Konsumenterna i IDC:s studie beskrivs som tekniskt kunniga, sociala och oerhört stilmedvetna. 71 procent tror att werables kommer vara nästa stora grej inom tekniken, 65 procent tror att de kommer ha en positiv inverkan på deras liv.

Däremot tycks tillverkarna inte har knäckt koden bakom att göra prylar som är både funktionella och moderiktiga, eller kort och gott: bra och snygga.