Oculus Rift
Foto: Nan Palmero (CC)


I mars släpps virtual reality-headsetet Oculus rift. Men det räcker inte att ha vilken dator som helst för att kunna testa. Alla Mac-ägare får vackert stå vid sidan av och vänta. Och den väntan lär bli lång om man ska tro grundaren Palmer Luckey. För Apples datorer håller inte måttet.

”Det kokar ner till det faktum att Apple inte prioriterar avancerade grafikprocessorer. Du kan köpa en Mac pro för 6 000 dollar med AMD Firepro D700 i toppklass. Men de når ändå inte upp till våra rekommenderade kravspecifikationer”, säger han i en intervju med Shacknews.

Läs också: Smarta klockor och armband är för fula för att slå igenom

Apples high-enddatorer är designade mer för professionella applikationer snarare än för spel. VR-headset som Oculus rift, HTC Vive kräver processorer som är mer fokuserade på just, ja, spel. Och för det krävs något i stil med Nvidia GTX 970, skriver The Verge.

Palmer Luckey säger att den dagen de återigen satsar på mer avancerade GPU:s kommer de gladeligen stödja även Apples produkter. Men som det ser ut nu finns ingen som funkar. Även om de kan ta fram mjukvaran, finns det ingen publik som kan köra den, säger han.

Apples vd Tim Cook har sagt sig vara med på att VR har en intressant framtid och att Apple vill vara en del av den.