Med enkla medel går hundratusentals moderna bilar att tjuvkoppla, enligt en ny studie från tyska bilägarorganisationen Adac.

I ett ”nyckellöst” låssystem räcker det med att närma sig bilen med nyckeldosan för att den ska låsas upp, och fordonet startas med en knapptryckning. En smidig lösning – både för ägaren och tjuvarna.

Läs också: FBI varnar: Bilar blir allt lättare att hacka – så skyddar du dig

Genom att sätta upp en radiosignal från nyckeln till bilen har forskarna lyckats knäcka låset på 24 olika bilmodeller. Det som behövs är en sändare som placeras i närheten av nyckeldosan när den ligger i din ficka eller på ett bord i hallen.

Tjuvarna förstärker sedan signalen och kan skicka den vidare flera hundra meter till en mottagare som är placerad vid bilen. På så vis går det att öppna dörrarna och starta motorn. Bilen stängs inte heller av när signalen försvinner, det går att fortsätta köra tills motorn stängs av.

Forskarna har inte velat berätta exakt vilken utrustning och vilken mjukvara de använde. Men de säger att budgeten ligger på ett par tusen kronor och tekniken är ”enkel nog för att en andra årets elektronikstudent kan bygga anordningen utan någon manual”, skriver The Wire.

Läs också: Här är bilarna som är lättast att hacka - är din bil en av dem?

Stöldmetoden i sig är inte helt ny. Det har länge larmats om att ligor stjäl nya bilar med liknande metoder, men studien visar hur utbrett problemet är – och hur lite bilindustrin gjort åt saken.


Här är bilmodellerna som forskarna lyckats hacka:

  • Audi A3, A4 och A6
  • BMW 730d
  • Citroën DS4 Crossback
  • Ford Galaxy och Eco-Sport
  • Honda HR-V
  • Hyundai Santa Fe
  • KIA Optima
  • Lexus RX 450h
  • Range Rover Evoque
  • Renault Traffic
  • Mazda CX-5
  • Mini Clubman
  • Mitsubishi Outlander
  • Nissan Qashqai+2 och Leaf
  • Opel Ampera
  • Ssangyong Tivoli XDI
  • Subaru Levorg
  • Toyota RAV4
  • Volkswagen Golf 7 GTD och Touran 5T

Forskare säger att samma metod förmodligen fungerar på de flesta andra bilmodeller med nyckellösa låssystem också, men att de inte har testat fler.