I denna artikel:
Del 1: Här är allt du behöver veta om Tesla Model 3
Del 2: Laddning i taket – Tesla kan få inbyggda solceller
Del 3: Nu ska alla Tesla-modeller bli självkörande
Del 4: Olika modeller och priser för elbilarna från Tesla
Del 5: Självkörande bilar - är det framtiden?
Del 6: Grundaren Elon Musk - en driven entreprenör
Del 7: Det här måste du veta om Teslas batteri och laddning
Del 8: Se upp Tesla! Här kommer konkurrenternas elbilar

Tesla Motors är elbilstillverkaren som tagit bilvärlden med storm, men det är först i år som företaget verkligen sätts på prov. Efter kostsamma lyxåk som Model X och Model S är det nämligen dags för massproduktion av budgetbilen Model 3. Det är nu företagets framtid avgörs. Kommer man att träda fram som en ledande elbilstillverkare, eller kommer man att få se sig brädade av traditionella biltillverkare som har tagit fram egna elbilsmodeller?

Den stora utmaningen ligger i att skala upp tillverkningen så att Model 3 kan massproduceras och nå ut till väntande kunder i tid. Från att tidigare ha tillverkat nischprodukter av lyxbilskaliber ska man gå till att leverera 500 000 bilar om året.

Läs också: Massproduktionen i Teslas gigantiska batterifabrik är igång

Den enskilt viktigaste komponenten i Teslas bilar är det enorma batteripaketet, som är kostsamt och komplicerat att tillverka. Det är därför Elon Musk har byggt upp världens största batterifabrik, Gigafactory, i öknen utanför staden Sparks i USA. Här ska man massproducera avancerade batterier för att pressa priserna, något som i slutänden gör att fler köpare ska ha råd med en Tesla.

Så vad vet vi då om budgetmodellen Model 3, förutom att de första kunderna ska få den levererad i slutet av året? Tesla visade upp en prototyp i mars 2016, men stirra dig inte blind på den. Huvuddragen kommer vara desamma, men räkna med att en rad detaljer kommer att ha justerats när bilen börjar serietillverkas.

Storleksmässigt hamnar Model 3 i samma klass som Audi A4 och BMW 3-serien, alltså med en längd på omkring 4,5 meter. Interiören är sparsmakad och ger ett luftigt intryck. Den stora pekskärmen i horisontalläge får en central position bredvid förarplatsen och vindrutan övergår i ett stort panoramatak som fortsätter över hela bilens tak. Elon Musk har avslöjat att glastaket eventuellt kommer att ha inbyggda solceller som kan bidra till att utöka bilens räckvidd, om solen skiner det vill säga.

Precis som övriga modeller från Tesla kommer Model 3 att kunna beställas i flera olika varianter, troligtvis med olika batterikapacitet. För närvarande finns ingen närmare information om vilka olika varianter som kommer att erbjudas, men Tesla har gått ut med information om att räckvidden kommer att vara åtminstone 345 kilometer på ett fulladdat batteri.

Priserna börjar på 35 000 dollar, vilket med dagens dollarkurs förmodligen innebär cirka 410 000 kronor inklusive moms. Tesla har inte ens avslöjat vilka färgnyanser som Model 3 kommer att kunna förses med. Men om du vill få en föraning om hur bilen kan komma att se ut med olika färger kan du besöka den här inofficiella konfigurationssajten.

Model 3 kommer att börja serietillverkas till sommaren, men det är bara kunder som bokade tidigt som kan räkna med att få ratta bilen redan i år, och det gäller dessutom inte svenska köpare. Om man reserverar en Model 3 i dag (till en kostnad av 10 000 kronor) så får man vänta till mitten av 2018 på leverans i Sverige. Tesla kommer att prioritera den amerikanska marknaden innan man tar steget över till Europa.

Läs också: Tesla knycker tung utvecklare från Apple – skapade Swift

Kommer Model 3 att bli lika snabb som befintliga Teslor? Jodå, grundmodellen av Model 3 behöver inte mer än sex sekunder på sig för att gå från stillastående till 100 km/h.

Andra funktioner som Tesla bekräftat:

  • Dragkrok (kostar extra)
  • Tvåhjulsdrift via bakhjulen (fyrhjulsdrift som tillval)
  • Fem sittplatser
  • Bagageutrymmen både i fronten och bakluckan
  • Luftfjädring (kostar extra)

Model 3 kommer att ha inbyggt stöd för autopilotfunktionerna som redan finns i de dyrare modellerna. De mer avancerade varianterna av dessa kommer dock inte att ingå i standardmodellen utan kommer att kosta extra. Eftersom all hårdvara finns på plats redan från början går det dock bra att aktivera fler funktioner i autopiloten när man känner för det. Det är oklart vilken kostnad det kommer medföra.

Fakta

Högkvarter: Palo Alto, Kalifornien
Grundades: 2003
Företagsledning: Elon Musk (ordförande och vd), JB Straubel (teknikchef) och Jason Wheeler (ekonomichef)
Antal anställda: cirka 13 000
Företaget är döpt efter vetenskapsmannen och uppfinnaren Nikola Tesla.
Webbplats: teslamotors.com