Del 7: Det här måste du veta om Teslas batteri och laddning

Räckvidden varierar beroende på vilken modell av Tesla du väljer och vilken hastighet den framförs i. Till exempel kan Model S 90D ta dig 51,2 mil på en enda laddning om snitthastigheten ligger på 100 km/h. Om du väljer att köra fortare minskar körsträckan.

Ladda en Tesla
Det går att ladda Teslas bilar på en mängd olika sätt, och det följer med adaptrar när du köper bilen. Hur snabbt det går varierar beroende på metod och bilens utrustning.

I ett vanligt vägguttag får du bara runt en mils räckvidd i timmen. Kort sagt tar det lång tid att ladda den. Har du möjlighet är det ett bättre alternativ att installera en trefasanslutning eller en typ 2-laddbox. Då kan du få upp farten på laddningen ordentligt.

Tesla rekommenderar att man alltid lämnar bilen inkopplad när den inte används, speciellt om den ska stå still en vecka eller längre.

Långresor
Är du ute på längre turer kan det vara en bra idé att hålla koll på Teslas eget nätverk av laddstationer. Med Superchargers kan man ladda upp till halva batteriet på 20 minuter, medan en full laddning tar 75 minuter. Dessutom är det gratis för alla Tesla-ägare att ladda. I Sverige finns det i dagsläget 20 stycken Superchargers utplacerade längs de större vägarna. Den nordligaste finns i Skellefteå. Dessutom finns en privatägd laddningsstation i Karlskrona som inte drivs av Tesla.

Det finns också en mängd publika laddstationer runt om i Sverige, en karta över dem finns på uppladdning.nu.

Funkar den i minusgrader? 
Tesla ska inte ha några problem att klara det svenska klimatet, men räckvidden blir lägre i minusgrader. Dessutom kan det vara bra att köpa till köldpaketet som för närvarande kostar 10 800 kronor, där ingår sätesvärme, rattvärme, uppvärmning av spolarmunstycken och avfrostning av torkarblad.

Om man tittar på Teslas egna uträkningar klarar en Tesla 90D som kör i 100 kilometer i timmen av att köra 512 kilometer på en full laddning i 20 graders värme. Går temperaturen ner till tio minusgrader sänks räckvidden till 478 kilometer.

Tesla Giga Factory
Tesla räknar med att kunna tillverka 500 000 bilar om året i slutet av 2010-talet, något som ställer stora krav på ökad produktionskapacitet. För att kunna möta den enorma efterfrågan på batterier bygger man en helt ny fabrik, Giga Factory, i Nevada-öknen.

Läs också: Teslas superbatteri kommer i en ny version

Bygget påbörjdes i juni 2014 och man räknar med att kunna tillverka batterier i anläggningen någon gång under 2017. Tre år senare hoppas man kunna ha uppnått full produktionskapacitet, vilket innebär att fabriken ska kunna spotta ur sig fler litium-jon-batterier per år än vad som tillverkades totalt i världen under 2013.

tesla giga factory
Jätteanläggningen Tesla Giga Factory håller just nu på att byggas i Nevada-öknen.

Den första Tesla-fabriken utanför USA ligger i nederländska Tilburg. Här monterar man modellerna Model S och Model X. I slutet av 2015 kunde fabriken färdigställa cirka 450 bilar per vecka. Bilarna tillverkas inte från grunden - de flesta komponenter levereras i färdigt skick från huvudfabriken i Kalifornien.

Läs också: Snart går det lika snabbt att ladda en elbil som att tanka tror forskare

En annan produkt från Tesla Motors är Powerwall-batterierna. Det handlar om ett gigantiskt batteri som kan hjälpa fastighetsägare att hålla nere sina energikostnader samt fungera som en reservströmkälla vid ett avbrott i det vanliga elnätet.

Fakta

Högkvarter: Palo Alto, Kalifornien
Grundades: 2003
Företagsledning: Elon Musk (ordförande och vd), JB Straubel (teknikchef) och Jason Wheeler (ekonomichef)
Antal anställda: cirka 13 000
Företaget är döpt efter vetenskapsmannen och uppfinnaren Nikola Tesla.
Webbplats: teslamotors.com