Del 8: Här kommer konkurrenternas elbilar

Allt sedan Tesla lanserade sitt superbatteri har andra tillverkare försökt putta ner S-modellen från första platsen. Nu har Porsche tagit sikte på tronen med ett nytt koncept, Mission E concept.

Läs också: Elon Musk donerar 10 miljoner dollar till forskning om snäll AI

Mission E kombinerar snygga linjer med ett kraftfullt inre. Tillverkarna själva säger att bilen går från 0 till 100 på 3,5 sekunder och en laddning räcker till nästan 50 mil. Dessutom ska det bara ta en kvart att ladda batteriet till 80 procent, vilket är snabbare än Teslas Modell S. Kruxet är bara att Mission E bara existerar på pappret än så länge.

porsche elbil
Ungefär så här kommer Porsches elbil att se ut.

Teslas vapen har varit batteriet. Porsche däremot säger inte mycket om sin kraftkälla, förutom att de använder ”den snabbaste lithium-ion tekniken” och att det sträcker sig från framaxel till bakaxel. Precis som Tesla.

Läs också: Tesla ska kartlägga alla världens vägar för att göra sin autopilot bättre

På insidan har de släppt loss fantasin. Det pratas om 3d-displayer som följer föraren, funktioner som spårar ögonens rörelse, gestkontroll och hologram. En kamera i backspegeln fångar förarens humör, och visar en matchande känsloikon på displayen. Utifall att man skulle vara lite osäker på sitt eget humör.

Audi E-Tron Quattro Concept

E-Tron Quattro Concept är en sportig stadsjeep med ett batteri på 95 kWh, vilket innebär cirka 50 mils körkapacitet. Den drivs med tre motorer som kan kopplas av och på automatiskt vid behov. Bilen gör 0-100 på 4,6 sekunder och har en maxhastighet på 210 kilometer i timmen.

En fördel med Quattron är att den ska laddas mycket snabbt. 50 mil på 50 minuter, utlovar Audi. Tesla Model S har å sin sida 25 mil på 30 minuter som säljargument.

Läs också: Här är nya Tesla Model S – den lyxiga elbilen får ett ansiktslyft

Målet är att Audi ska släppa en färdig elbil 2018, och konceptbilen som visades upp i september 2015 är en ”konkret försmak” av denna.
 

Mercedes B-Class Electric Drive

Mercedes har varit delägare i Tesla och har därför fått låna batteritekniken. Ändå har den betydligt tristare egenskaper än förebilden. Bilen, som släpptes förra året, klarar runt 20 mil på en full laddning och har en topphastighet på 160 kilometer i timmen. Det är visserligen betydligt mer än vad många andra elbilar på marknaden kan skryta med, dessutom är den rymligare än de flesta.

Läs också: Därför går elbilen Tesla Roadster i graven

Bilen har inte blivit någon storsäljare i Sverige, bara något enstaka exemplar har registrerats hittills. Men Mercedes-Benz har fler äss i rockärmen. I en intervju tidigare i månaden sa en av företagets chefer att de ”snart” kan lansera en elbil mer en räckvidd på upp till 50 mil, rapporterar Autonews.

BMW i-serien

Elon Musk är inte särskilt imponerad av BMW:s satsningar på elbilar hittills, men kanske blir det andra bullar framöver.

I dag har företaget den lite mindre modellen i3 som är en relativt billig helt eldriven bil som klarar av att åka runt 15 mil på en laddning. Och så finns det värstingen i8, som visserligen är en laddhybrid men som är nog så extravagant med sina vingdörrar och sin prislapp norr om miljonen.

bmw elbil
BMW i8 är ingen renodlad elbil, utan en så kallad laddhybrid.

Men det sägs att en kommande mellanbil, BMW i5, kommer att bli helt eldriven. Sommaren 2015 publicerade Automobile en rapport som tyder på att en Tesla-utmanare från i-serien ligger på ritbordet. Enligt deras uppgifter blir det dock först 2019 som i5 släpps.

Fakta

Högkvarter: Palo Alto, Kalifornien
Grundades: 2003
Företagsledning: Elon Musk (ordförande och vd), JB Straubel (teknikchef) och Jason Wheeler (ekonomichef)
Antal anställda: cirka 13 000
Företaget är döpt efter vetenskapsmannen och uppfinnaren Nikola Tesla.
Webbplats: teslamotors.com