Självkörande bilar väntas bli en realitet på våra gator inom de närmsta tio åren. Ny lagstiftning tas fram och tester genomförs i verklig trafikmiljö. Men det stora orosmolnet som fortfarande hänger över planerna är: vad händer om systemen inte fungerar?

Farhågorna besannades i våras när en Tesla-förare omkom i en kollision med en lastbil. Autopiloten hade inte uppfattat den vita lastbilen mot den ljusa himlen.

Läs också: Nytt batteri gör Elon Musks senaste Tesla rekordsnabb

Nu har biltillverkarens vd, Elon Musk, meddelat att autopiloten bättre ska ta till vara radarsystemen i fordonen för att i tid kunna upptäcka hinder på vägen. Bilen ska också göra mer för att se till att föraren är medveten om vad som händer runt omkring och är uppmärksam trots att den är inställd på självkörning, skriver BBC.

Om en förare till exempel efter upprepade varningar fortfarande inte håller i ratten, måste bilen parkeras innan autopiloten fungerar igen. Det är en av över 200 uppdateringar i mjukvaran som nu ligger hos amerikanska väg- och transportmyndigheten för granskning.

Konsumentgrupper i USA tycker att lanseringen av tekniken bakom de självkörande bilarna har varit allt för aggressiv. De har också varit kritiska till att systemen går under namnet autopilot, vilket de säger är både farligt och missvisande. Fram tills systemet är 100 procent självkörande, borde det gå under ett annat namn.

Det är dessa kritiker som Elon Musk nu hoppas kunna blidka med de nya uppdateringarna. Bland annat genom att bättre ta till vara bilens radarsystem.

– Efter noggranna övervägningar tror vi att radarn kan användas som den primära kontrollsensorn utan att det krävs att kameran bekräftar visuell bildigenkänning, skriver Elon Musk i ett blogginlägg.

Läs också: Elon Musk får se upp – Porsche tar upp kampen med Tesla

Utmaningen ligger i att undvika falsklarm, som att inte låta små burkar på vägbanan utgöra ett allvarligt hot. Även vägskyltar och broar har hittills kunnat misstolkas som hinder. För att slippa detta framöver ska bilarna lära sig mer om vägarna.

– Till en början ska fordonsflottan inte agera, bara notera positionen av vägskyltar, broar och andra fasta objekt, kartlägga världen enligt radarn, skriver han.

Därefter jämför bilens dator olika scenarier där den skulle ha bromsat och hur föraren gjorde, information som sedan laddas upp i Teslas databas. Tanken är att om flera bilar passerar ett hinder utan problem, listas objektet som godkänt i en slags vitlista.

Radarn har funnits i Tesla-bilarna sedan hösten 2014. När de nya systemen är på plats framgår inte av rapporteringen. Utredningen kring dödsolyckan pågår fortfarande och inte heller där finns något datum för när myndigheterna är klara med sin granskning.