Det är Elon Musk och Tesla som tagit rampljuset, men mer stillsamt växer ett annat alternativt drivmedel fram. Inga laddtider och längre räckvidd gör att bränslecellsdrivna bilar kommer att köra om elbilarna, spår analysföretaget Information Trends.

"Bränslecellsdrivna fordon, som kan få nollutsläpp, är framtiden för bilbranschen" slår Naqi Jaffery, som lett studien, fast i ett pressmeddelande.

Det som saknas för ett genombrott är infrastruktur; stationer där förarna kan fylla på bränsleceller. Men i flera regioner kommer sådana att finnas på plats till år 2020 skriver Naqi Jaffery i rapporten.

Tittar vi längre in i kristallkulan beräknar Information Trends att över 20 miljoner bränslecellsbilar kommer att säljas år 2032, och att det kommer att bli fordonsmarknadens snabbast växande segment.

Den största orsaken till explosionen tros vara enorma satsningar från de japanska biljättarnas.

Läs också: Nytt batteri gör Elon Musks senaste Tesla rekordsnabb

"Båda Toyota, Honda samt sydkoreanska Hyundai har i stor utsträckning undvikit elbilar, men i stor utsträckning omfamnat bränslecellstekniken. De bidrar också med pengar till att anlägga bränslecellsstationer", skriver Naqi Jaffery i ett mejl till Computerworld.

Också i Europa finns satsningar på bränsleceller. Danmark har byggt ut ett nätverk av stationer, och Tyskland och Storbritannien håller på för fullt. I Sverige finns än så länge tre bränslecellsmackar i Stockholm, Göteborg och Malmö, och Sweco har tagit fram en plan för vidare utbyggnad, enligt Vätgas Sverige. 

Håller alla med? 

Ben Scott på analysfirman IHS Automative tror inte på glädjekalkylen. Även om batterierna som används i elbilar och elhybrider är dyra i dag kommer de att sjunka i pris de närmaste åren, och bli mycket billigare att tillverka än bränslecellsbilar menar han.

"De fördelar som bränslecellsdrivna fordon har i dagsläget kommer att vägas upp av den nya batteriteknik som väntas komma de närmaste 20 eller 25 åren. Ur ett kostnadsperspektiv känns det inte vettigt att investera i bränsleceller när batteritekniken är mycket billigare", säger Ben Scott till Computer World.

Han tillägger att det finns ett likadant problem med mackarna. Det är mycket billigare att bygga en laddstation än en vätgasmack.

Läs också: Elon Musk får se upp – Porsche tar upp kampen med Tesla

IHS Automative har en betydligt blygsammare prognos för bränslecellsbilar än Information Trends. Årsproduktionen beräknas enligt dem ligga på 70 000 fordon år 2027.

Vad är bäst för miljön?

Även om vätegasdrivna bränsleceller inte släpper ut något farligare än vanligt vatten har de ett problem. Gasen är i regel naturgas, hämtad raka vägen från den fossila oljeindustrin.

Men här tror Information Trends att utvecklingen kommer att gå åt ett mer miljövänligt håll. Exempelvis jobbar forskare för fullt med billiga och effektiva metoder att framställa vätgas ur vatten med hjälp av elektrolys. Frågan är bara när det händer, och hur dyr processen blir.