Inom kort kommer bilförare landet runt kunna köra runt med en liten svart låda som potentiellt sett skulle kunna mäta det mesta som händer i bilen. För ett år efter lanseringen börjar Telia nu sälja sin tjänst Telia Sense.

Var parkerade jag egentligen bilen? Hur miljövänligt och säkert kör jag? Och när är det dags för service? Frågor som alla kan få svar via telekombolaget och dess partner; försäkringsbolag, bilförsäljare och verkstäder.

Men vad gör egentligen ett telekomföretag i bilbranschen? För Telia handlar det om att hitta sin plats på en ny marknad där uppkoppling, data och säkerhet står i centrum. Ett sätt att skapa nya affärsmöjligheter i spåren av ny teknik. De flesta industrier går just nu längs samma väg, men bilindustrin är det område där tillväxten just nu är som störst. Och för Telia är det en nödvändighet att vara en del av den utvecklingen.

Läs också: Så ska Volvos lillasyster Lynk bli bilarnas Apple

– Vi brukar säga att vi ska vara den nya generationens telekombolag, och här står vi inför två vägar. Vi kan gå åt att bara stå för uppkopplingen, med begränsat slutkonsumentvärde. Eller gå in i den här typen av vertikaler som är nära slutkunden, med ett högt värde. Det är vad jag skulle säga är en ny generation telekom. Och självklart är detta vår strategi även på en rad områden, säger Hans Dahlberg, vice vd för Telias globala iot-lösningar.

Hans Dahlberg
Hans Dahlberg, Telia.

Telia har funnits som företag sedan 1863. Under 1990-talet blev de leverantör av så väl mobiltelefoni som internet. Att gamla Televerket nu ska ägna sig åt internet of things är kanske därför inte så långsökt. Det handlar ju trots allt om uppkopplade prylar. Smarta telefoner, smarta bilar eller smarta städer.

Telia Sense är en produkt som bilägaren pluggar in i bilens ODB-port. Tjänsten lanserades redan förra året, men det är först nu som den går att använda. Helt enkelt av den anledningen att Telia behövde ett antal partner med på resan innan de kunde sälja abonnemangen till kunderna. Några av de som valt att ansluta är Folksam, Bilia och Bilprovningen.

Det är kombinationen av att hantera såväl data som ett ekosystem av olika partner som gör att Hans Dahlberg tror att deras plattform är rätta vägen. För var och en för sig är inte tjänsterna unika, Telia Sense blir ett slags grenuttag för att koppla samman helt separata funktioner.

– I slutet av dagen, oavsett industri, så är hanteringen av data oerhört viktig. Det kommer nya lagar kring integritet och vi tror att vi är en bra partner för många de andra i ekosystemet för att säkerställa att hanteringen sker på ett föredömligt sätt. Vi har vanan att hantera data och ekosystemet.

I dag har tjänsten tre ben att stå på: wifi, bilkontroll och partnertjänsten. Det handlar om allt från att hitta vart du har parkerat bilen, om du hur du startar bilen och hur du bromsar. Det handlar om att koppla bilens mätinstrument till återförsäljare för att veta när det börjar bli dags för service. Eller för att få rabatt på din försäkringspremie.

telia sense

Allt handlar om data som samlas in om din körning. Data som du som kund måste dela med dig av för att kunna ta del av erbjudanden, rabatter och de funktioner som följer med i paketet.

Det här är data som måste hanteras säkert för att den inte ska hamna i orätta händer. Och hårdvara som måste skyddas för att inte missbrukas i virussmittade botnätverk. Säkerheten kring internet of things har varit en het potatis de senaste veckorna efter ddos-attacken mot dns-leverentören Dyn som slog ut stora sajter som Twitter och Amazon.

Läs också: Shodan-skaparen om ddos-attackerna: sluta köpa usla uppkopplade prylar

– Vad gäller säkerhet i iot generellt, så är det antalet vägar in till kritiska system som ökar. Det är grunden till säkerhetsproblemet. Men i övrigt är det samma typ av tillämpning som används i internet of things som på internet och det måste granskas på samma sätt. Det som skiljer är att man måste titta extra mycket på hårdvarusäkerheten, säger Hans Dahlberg.

Hårdvaran kommer i detta fall från kinesiska bolaget ZTE, som sedan tidigare levererar till exempel routrar för mobilt bredband. De är framför allt framtagna för att ta emot data, inte för att skicka. Men Hans Dahlberg säger att all information är krypterad och ägaren måste aktivt välja vilka som ska ta del av data från bilen. Ägaren kan alltså själv bestämma om försäkringsbolaget får veta hur hen kör eller om bilverkstaden får veta när motorn behöver servas.

Under de närmsta månaderna kommer tjänsten att uppdateras med nya funktioner, inte helt olikt hur våra smarta telefoner uppdateras regelbundet. Engångskostnaden för Telia Sense är 1495 kronor och det tillkommer ett abonnemang på 99 kronor i månaden. Än så länge är det framför allt bilar med förbränningsmotor som kan använda tjänsten, eftersom det bland annat är bilens varvtal som mäts för att se när den startar eller stannar. Det mäts inte på samma sätt i el- och hybridbilar, så i ett första skede lämnas de utanför tjänsten.

Därmed är tjänsten svår att använda i hybrid- och elbilar.