Rapporten som kretsar kring en undersökning, gjord i 54 länder med 24 000 svarade, målar en tydlig bild. Det skriver The Register.

– Alla vet att datasäkerhet är en stor fråga för både konsumenter och företag. Ändå så gör inte företag allt de skulle kunna göra för att förhindra intrång, skriver ekonomen och ISOC-medlemen Michael Kende i rapporten.

Läs också: Hackare tog San Franciscos kollektivtrafik som gisslan

Att alla måste bättra på sin säkerhet stöds av ISOC:s siffror som visar att det i år skett 1 673 dataintrång, hela 29 procent fler dataintrång än 2013. Enligt rapporten uppskattas varje intrång kosta cirka fyra miljoner dollar.

– 93 procent av intrången går att förhindra, och stegen för att mildra kostnaderna för intrången tas inte – anfallare kan inte stjäla data som inte lagras och kan inte använda data som är krypterad. Den här status-quo är inte tillräckligt bra längre, säger Michael Kende.

I sin rapport listar ISOC fem punkter som de anser att varje företag bör ha i åtanke när det kommer till säkerhet.

  1. Sätt användaren först, vilket betyder att konsumentens kostnader vid dataintrång räknas in i den totala kostnaden.
  2.  Öka transparensen. Genom att dela med sig av information efter ett intrång kan man hjälpa andra att åtgärda eventuella säkerhetshål.
  3. Prioritera datasäkerhet.
  4. Öka ansvaret. Företag och organisationer bör kunna hållas ansvariga för eventuella intrång.
  5. Öka incitamenten för att satsa på säkerhet. Företag bör kunna dela med sig av sin säkerhetsnivå för att signalera till andra ifall de är sårbara.

Läs också: 50 gånger mer trafik än normalt – så försökte Dyn stoppa ddos-attacken

En annan punkt som ISOC tar upp i sin rapport är det man valt att kalla ”det svarta säkerhetshålet IoT”, en punkt där man riktar stark kritik mot de ökade säkerhetsproblemen med uppkopplade maskiner, och bristen på ansvar från tillverkare.