Digitaliseringen påverkar allt. Även ölen visar det sig. För nu tar en brittisk startup, IntelligentX, till nya metoder för att få fram just den öl som kunderna efterfrågar.

Företaget har tagit fram en algoritm för hur mycket humle, vatten, jäst och malt som ska ingå i ölen, med det passande namnet AI. Fyra olika varianter har tagits fram men förändras eftersom algoritmen också baseras på kundernas feedback, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Läs också: Ny algoritm listar ut ditt lösenord på 100 gissningar

På varje flaskas etikett finns adressen till en sajt där människor kan gå in och svara på vad de gillade och ogillade med brygden. Sedan ändras nivåerna av kolsyrehalt, bitterhet och alkoholhalt beroende på svaren. Algoritmen tar på egen hand fram nya recept varje månad efter kundernas feedback.

En av grundarna, Hew Leith, tycker det finns för många traditionella ölsorter som aldrig förändras.

–Vi använder data för att lyssna på våra kunder, få all feedback, och sedan brygga något som är mer anpassat efter vad de faktiskt vill ha och efterfrågar, säger han.