Få saker tycks ha skapat så mycket irritation under 2016 som Microsofts taktik att få användare att uppgradera till senaste operativsystemet Windows 10. Från vänliga erbjudanden till att mer eller mindre inte ge användarna något alternativ, eller ett mycket vagt sådant. Särskilt för att få dem att uppgradera innan gratiserbjudandet gick ut den 29 juli i år.

Läs också: Låtsas att din dator är en Raspberry Pi med nya operativsystemet Pixel

Ansvariga för den aggressiva kampanjen var kreativa i arbetet att få folk att gå över till Windows 10. Och överlag tycker Microsoft själva att de fick till balansen mellan uppmuntran och övertalning. Men, vid ett tillfälle gick de för långt erkänner nu marknadschefen Chris Capossela i en intervju skriver IDG News. En taktik skapade mer förvirring och irritation än de tycks ha kunnat förutse.

”Det var ett särskilt ögonblick, där det röda krysset i dialogrutan, som vanligtvis betyder avsluta, ja helt enkelt inte betydde avsluta”, säger han.

Läs också: Så blir nästa år för utvecklarna – här är 11 trender inför 2017

Inom bara ett par timmar säger han att de insett sitt misstag. De fångade upp många irriterade röster och fick erkänna för sig själva att de gått för långt. Dock tog det två veckor för dem att få ut nästa uppdatering som rättade till detta misstag. Något som enligt Chris Capossela var en mycket smärtsam för bolaget, ett lågvattenmärke säger han.

Den ånger som Microsoft nu uppvisar var inget som användarna såg röken av i våras när dialogrutan låg uppe. Inte heller gick de i samband med den följande uppdateringen ut och bad om ursäkt. Nu är kampanjarbetet över och gratiserbjudandet har sedan länge gått ut.

Windows 10 lanserades sommaren 2015 och Microsoft har satsat hårt på att få ut den till så många kunder som möjligt. Men operativsystemet har också fått mycket kritik. Uppgraderingen har inneburit problem för användare då deras datorer slutat fungera och hela uppdateringen har fått göras om, ibland både en och två gånger. Andra kritiska röster säger att bolagets hantering av användardata är både osäker och integritetskränkande.