Vägen som fått namnet Wattway är en kilometer lång och späckad med solpaneler som ska driva stadens gatubelysning. En blygsam start för en väg som enligt Ars Technica kostat fem miljoner euro att bygga.

Läs också: Tesla driver en hel ö med solenergi bara för att visa att det går

Prislappen har fått mycket kritik, då det ännu är oklart exakt hur bra Wattway är på att leverera ström.

För panelerna i vägen är platta, och inte riktade mot solen, vilket drar ned på effektiviteten. Och huruvida panelerna fortfarande gör sitt jobb vid tung trafik eller kraftig nedsmuttsning är det ingen som riktigt vet.

Trots kritiken är dock Frankrikes energi- och miljöminister Ségolène Royal fortsatt optimistisk. Enligt henne kan tekniken komma att pryda var tusende kilometersträcka av landets totala vägsträcka som ska ligga på cirka en miljon kilometer.

Läs också: Världens största leverantör av kolkraft bygger gigantisk anläggning – för solenergi

Wattway är inte först med att använda sig av solpaneler på vägen, 2014 invigdes cykelbanan Solaroad i Nederländerna. En sträcka på knappt 70 meter som endast kan strömförsörja ett hushåll.