Första gången Tesla överhuvudtaget yppade planerna på sin Gigafactory var för drygt tre år sedan. Sommaren 2014 togs första spadtaget för den enorma fabriken utanför staden Sparks i den amerikanska delstaten Nevada. Nu är tillräckligt stora delar av bygget klart för att dra igång produktionen av litiumjonbattericeller i större skala, rapporterar Reuters.

Läs också: Laddning i taket – Teslas elbilar kan få inbyggda solceller

Gigafactory spelar en nyckelroll för att Tesla ska uppnå sitt ambitiösa mål att producera en halv miljon bilar om året. Och för att få ner priset på elbilarna är det viktigt att kostnaden för komponenterna går ner. Det är dock inte det enda syftet Elon Musk har i åtanke med att bygga fabriken. Planen är att göra oss oberoende av elnätet. Men en sak i taget.

Fabriken täcker över 900 000 kvadratmeter och ska när den är klar 2020 leverera häpnadsväckande 35 GWh varje år. Men förhoppningen är att den nivån ska nås redan 2018. De ska alltså på egen hand producera litiumjonbatterier till en större kapacitet än hela den globala produktionen 2013. Tesla står dock inte ensam i denna utmaning. Med sig har de japanska elektronikföretaget Panasonic som de sedan tidigare har etablerat samarbete med kring just batteritillverkningen.

Läs också: Nu är Tesla Model X här – eldriven stadsjeep med extra allt och högt pris

Till en början är det battericeller till de uppladdningsbara energiprodukterna Powerwall 2 och Powerpack 2 som ska tillverkas. Produktionen av batterier till bilen Model 3 väntas komma igång under våren.

Monsterbyggen är inte billigt, kostnaden för hela anläggningen beräknas uppgå till dryga 40 miljarder kronor. Av dem har Panasonic bidragit med omkring 14,5 miljarder kronor. Elförsörjningen ska till hundra procent komma från förnyelsebara källor. Hela anläggningen ska drivas av solpaneler på taket, vindkraftverk och bergvärme. När tillverkningen når full styrka väntas den dra ner kostnaden på batterierna med 30 procent.