Europas största biltillverkare vill gemensamt bygga ut ett omfattande nätverk av supersnabba laddningsstationer för elbilar på kontinenten. Och de gör det genom att dra nytta av sin gemensamma industriella historia. Syftet är att knäcka Teslas dominans på marknaden och få fart på efterfrågan av nya elbilar, skriver Reuters. 

BMW och Volkswagen vill tillsammans med Ford och Daimler bygga 400 laddningsstationer runt om i Europa. Ska den eldrivna fordonsflottan bli större krävs bland annat att laddningstiderna går ner. Där har fortfarande de bensindrivna bilarna ett stort övertag. Laddningstider på flera timmar fungerar inte om elbilarna ska bli vardag. Men med nästa generations laddningsstationer kan tiden minska från timmar till minuter.

Läs också: Snart kommer elbilarna kunna ladda sig själva, tror Qualcomm

Förhoppningen är att nya, snabbare laddningsstationer ska ge elbilsmarknaden en spark i rätt riktning. Samtidigt hoppas de traditionella biltillverkarna att bygget ska hjälpa dem att komma ikapp marknadens just nu starkast lysande stjärna, Tesla. Den amerikanska uppkomlingen har i dag de snabbaste laddarna i branschen, men stänger å andra sidan ute konkurrenterna.

Med i samarbetet finns inte bara de fyra tillverkarna. För att göra verklighet av sina planer tänker de ta hjälp av experter från flera stora företag som tyska Eon och Siemens samt portugisiska Efacec. De nya laddningsstationerna ska enligt nyhetsbyrån vara tre gånger mer kraftfulla än Teslas och ligga på 350 kilowatt.

Om detta får Teslas vd Elon Musk att se sig om över axeln är en fråga utan svar. Men troligen ligger han inte sömnlös. På julafton twittrade superentreprenören om just superladdare och företagets egna planer för framtiden. Och 350 kW tycks vara mer skrattretande än något annat och rena barnleksaken om man ska tro herr Musk.

Tesla har varit det stora namnet på elbilsmarkanden den senaste tiden. Men i takt med att intresset ökar kommer de traditionella biltillverkarna få allt lättare att komma ikapp säger en analytiker som Reuters varit i kontakt med.

Läs också: Snart verklighet: vägar som laddar elbilen när du kör

Att bygga ut ett nätverk av laddningsstationer som är lika omfattande som dagens bensinstationer är en dyr historia. Det krävs investeringar i miljardklass. Hittills har de företag som bygger stationerna mest jobbat för att skapa uppmärksamhet och få marknadsandelar. Men det räcker inte i långa loppet, investerare vill i de allra flesta fall förr eller senare se en vinst. Och då kommer kostnaden för konsumenten in i bilden.

Elen i Teslas laddningsstationer har fram tills nu varit gratis. Men från och med 15 januari upphör den förmånen, och kunderna måste betala när de nått en viss gräns.