Rättstavningsprogram i all ära, men alltför ofta är de ett stort irritationsmoment. Slang, nyanser och dialekter är helt enkelt inte deras grej. Ett problem som artificell intelligens kan råda bot på.

Vi trillar alla dit, vi stavar fel. För att undvika de största missarna har vi rättstavningsprogram och ordböcker. Men det är inte alla gånger de förstår sig på vad som verkligen är rätt. Datorer kan skilja på ord och ord, men saknar förståelse för hur språket är uppbyggt. Att bygga ett program som löser detta har visat sig vara en utmaning, än mer få det att själv komma med egna förslag.

Läs också: Därför vill varenda it-jätte haka på AI-trenden just nu

Ett problem som startup-bolaget Atomic Reach tror sig ha hittat en lösning på. Kärnan i plattformen är ett artificiellt neuralt nätverk. Det har tränats att förstå 23 distinkta parametrar som bygger upp ett språk, skriver The Next Web. Programmet kommer, så som neurala nätverk gör, växa. Allt eftersom det matas med mer data, desto bättre kommer den bli på att förstå en text. Än så länge består arkivet av över tre miljoner artiklar. En databas som hela tiden blir större.

– Den största utmaningen har varit att lära Atomic AI att läsa, fortsätta att växa och anpassa sig. Särskilt när informationen som kommer in blir mer sofistikerad, språk är en växande och dynamisk sak, säger Bradley Silver som är en av bolagets grundare.

Atomic AI är framtagen för att förstå kontexten och syftet med varje enskilt ord. Används till exempel ordet springa i ett stycke tillsammans med utomhus handlar det troligen om träning säger Bradley Silver. Utifrån det kan programmet komma med lämpliga förslag på synonymer som skulle kunna förbättra texten.

Läs också: Googles AI kan ha hittat på ett eget språk

På marknaden finns redan ett antal företag som erbjuder liknande tjänster. Men enligt rapporteringen ska just denna plattform vara betydligt mer komplicerad. Totalt har nio miljoner dollar i riskkapital plöjts ner i utvecklingsarbetet. De har också valt att rikta in sig på företag som jobbar med content marketing.