Teslas autopilotsystem har varit under utredning sedan förra årets dödskrasch, men nu slår trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA fast att man inte hittat några säkerhetsproblem med tekniken. Tvärtom verkar det som om autopiloten är säkrare än mänskliga förare.

För enligt data som undersökts är det mindre risk för olycka med autopiloten än med en mäniska bakom ratten - hela 40 procents mindre risk.

Läs okså: I år kommer Teslas första budgetbil - här är allt du behöver veta om Model 3

Departementet vidhåller dock att man inte kan utläsa allt för mycket om systemets säkerhet enbart efter att ha undersökt en enda olyckshändelse, därför kommer man i fortsättningen att överse användandet av tekniken och utreda säkerheten vidare ifall det sker fler incidenter.

Teslas autopilotsystem är en Advanced driver assistance system (ADAS) som använder sig av radar, kameror och sensorer för att köra bilen. Samtidigt kontrollerar systemet också att föraren är uppmärksam på vad som sker. En säkerhetsfunktion som Tesla har förstärkt efter kraschen.

I dag krävs det att föraren bevisar för systemet att uppmärksamheten är riktad på vägen, bland annat genom att ofta placera händerna på ratten och genom svar på vissa signaler från bilens instrumentbräda.