Ubers svenska verksamhet börjar växa till sig. Stockholm var tidigt ute i Ubervärlden, som stad nummer 24 staden av de nuvarande cirka 500 städer som bolaget är verksamt i världen över. Men rent organisatoriskt är den svenska verksamheten fortfarande i en uppbyggnadsfas.

– Sverige har en tradition av att vara i framkant när det gäller ny teknik och det finns ett stort intresse här, säger Sverigechefen Martin Hedevåg om att Stockholm var så tidigt ute.

Han var med redan vid den svenska lanseringen för fyra år sedan. Sedan dess har han varit en sväng i Amsterdam, och nu är han alltså tillbaka i rollen som Sverigechef för verksamheten som idag har drygt 40 personer ombord. Och inom kort ska de tre utspridda kontoren slås ihop till ett stort Uberkontor i Garnisonen på Östermalm i Stockholm.

Även om den största delen av verksamheten utgörs av taxiturer ser Uber gärna sig själv som ett it- eller teknikföretag.

Läs också: Nu växer människor och maskiner ihop

– Vi äger inga bilar och vi anställer inga chaufförer. Det vi har är en teknikplattform som på ett effektivt sätt kan koppla ihop passagerare och förare, säger Martin Hedevåg.

Så ni är inte bara ett Manpower för taxibranschen?
– Nej, det vi levererar är som sagt en teknisk plattform som ser till att tjänsterna kan levereras i verkligheten. Chaufförerna är våra kunder och passagerarna är kunder till chaufförerna. Vi ser det här som ett sätt att ta tillbaka makten till den som använder tjänsterna.

När det gäller teknikdelen så har bolaget idag en stor utvecklingsavdelning som sitter i San Francisco. Men det finns även utvecklarkontor i Europa, i Århus, Vilnius och Sofia.

Och tittar man på de tjänster som ska levereras på plattformen är det tydligt att bolaget har stora visioner. Den svenska Uberchefen säger att den främsta huvudkonkurrenten man har idag är privatbilismen, och det är den som ska få sig en törn nu. Fokus för tillfället är nämligen att lansera nya tjänster, och då inte minst Uberpool, som är ett sätt att främja samåkning.

– Vi kopplar ihop människor i realtid på ett sätt som är både socialt accepterat och säkert. Om man tittar på de städer där tjänsten har lanserats har vi sett stora effekter på trafiken, säger han.

Ett annat område där Uber gärna vill vara med och tycka till är kring taxiregleringen. Enligt Martin Hedevåg är det svårare än nödvändigt att kunna komma igång som Uberförare.

– I Stockholm har vi över 1000 förare idag och vi har hundratals personer som vill komma in, säger han.

Sedan går han igenom diverse regler, där han framför allt ser dyra taxitrafiktillstånd och det faktum att alla bilar behöver ha en inbyggd taxameter som extra hämmande.

– Det är en reglering som är gjord för en taximarknad där du ska kalla in bilarna på gatorna, men vi försöker trycka in den gamla modellen i den nya. Ett av de största problem vi ser är bilar som inte används. Vi har till exempel hyrbilsföretag som gärna vill använda sina bilar hos oss under helgerna, men det går inte eftersom bilarna inte har någon taxameter.

Att Uber ses som ett innovativt teknikföretag av den klassiska svenska it-världen brukar i alla fall framgå tydligt. I tuff konkurrens med Spotify och Airbnb tampas man om att vara den flitigast använda förklaringstermen när den digitala omvälvningen ska diskuteras. Och att det ena med det tredje förklaras vara ett Uber för ditt och ett Spotify för datt är så klart tacksam gratisreklam för taxiteknikplattormen.

– Det vi fokuserar på är vår verksamhet. Det är ett enkelt sätt att förklara vad som kan realiseras med hjälp av en smartphone. Man får gärna använda det som förklaring av sin modell. De som blir trötta på det är nog mest investerare, säger Martin Hedevåg.

Läs också: Uber öppnar sina trafikdata för stadsplanerare

Men det är inte alltid som de svulstiga samhällsförbättrarorden rimmar med verkligheten. Nyligen var bolaget i blåsväder hemma i USA efter att Donald Trump hade infört sitt omtalade inreseförbud.

För medan andra taxibolag strejkade vid stora flygplatser för att visa sitt missnöje passade Uber på att kalasa på de kunder som fanns, vilket ledde till massiv kritik och att många valde att bojkotta Uber. Sedan dess har bolaget gjort avbön och koncernchefen Travis Kalanick har dessutom klivit av den rådgivande kommitté som Donald Trump tillsatt.

Bodil Sidén, som jobbar på Ubers kommunikationsavdelning, säger att det har varit viktigt att förtydliga sitt budskap i USA och svarar så här på om bolaget märkte av någon Trumpreaktion hos de svenska kunderna.

– Jo, vi har sett en del av det i Sverige också. Här har vi dessutom en stor del som påverkades av inreseförbudet. Vi har bland annat hjälpt till att sätta upp en fond som ska stötta dem som drabbas av det, säger hon.

I veckan kom nästa skandal för bolaget – nu handlar det om att arbetsmiljön på Uber är sexistisk. Detta efter att en kvinnlig före detta anställd beskrivit sina upplevelser av den tydligt mansdominerade arbetsplatsen i ett blogginlägg.

Även här har bolaget känt sig nödgat att agera, den här gången genom att lova att man ska jobba mer med jämställdheten på bolaget. En typ av kriskommission under ledning av USA:s tidigare justitieminister Eric Holder och medieentreprenören Arianna Huffington ska utreda händelsen. Tidigare har Uber också vägrat svara när uppgifter om könsfördelningen har efterfrågats, men nu har vd Travis Kalanick och hr-chefen Liane Hornsey skrivit i ett internt mejl att man ska jobba med frågan under de kommande månaderna.

Samtidigt har hashtaggen #DeleteUber åter börjat trenda på Twitter.