Om man får tro dokumenten som Wikileaks släppte tidigare i veckan, och som sägs komma från CIA, undersökte den amerikanska underrättelsetjänsten möjligheten att hacka självkörande bilar. Det rapporterar Reuters.

Enligt dokumenten är det systemet QNX, som används för att styra bilarna, som CIA riktat sin uppmärksamhet mot. Ett system som ägs av Blackberry men som används av de flesta stora biltillverkare.

Läs också: Teslas autopilot 40 procent säkrare än en mänsklig förare

Oavsett om dokumenten stämmer eller inte belyser dokumenten biltillverkares mardrömsscenario, där hackare på avstånd kan få bilar att krascha.

”Det finns många bilföretag som försöker designa bilar som bättre lämpar sig för självkörning, det betyder att de blir mer attraktiva för hackare”, säger bilkonsulten Roger Lancot, vid Strategy analytics, till Reuters.

CIA-dokumenten är dock inte den första varningsklockan för biltillverkarna. 2015 lyckades säkerhetsforskare med fjärrstyrning stänga av motorn till Jeeps Cherokee-modell, vilket resulterade i att 1,4 miljoner bilar fick återkallas.

Förra året lyckades kinesiska forskare hacka en Tesla Model S så att de kunde använda bromsarna och öppna bagageluckan.

”Det visade industrin att även om det är osannolikt så är det tekniskt möjligt”, säger Mark Wakefield, konsult på Alixpartners, till Reuters.

Läs också: Collegestudent byggde självkörande Honda Civic för några tusenlappar

Naturligtvis är det inte enbart biltillverkarna som behöver frukta för säkerheten i fordonen, konsumenterna måste våga lita på tekniken för att den ska lyckas på marknaden. Enligt en undersökning gjord av forskare vid University of Michigan var det 33 procent av de tillfrågade som uppgav att de var extremt oroade över att hackare skulle kunna ta över självkörande fordon och sedan krascha dem.