Den amerikanska senaten har röstat igenom ett förslag om att slopa den integritetslagstiftning som styr vad landets internetleverantörer får göra med sina kunders data. Ett beslut som, om det klubbas igenom helt, kan ge internetleverantörerna rätt att sälja sina kunders data och surfhistorik utan konsumentens tillåtelse. Det rapporterar IDG News.

Läs också: Nu letas nya sätt att tjäna pengar på dina persondata – är du redo för internet of me?

Beslutet kom efter en omröstning i senaten som slutade 50 mot 48, där det precis som väntat var republikanerna som röstade för att slopa lagen och demokraterna som röstade för att behålla den. Härnäst ska frågan tas upp i representanthuset som även de ska ta ställning innan slutgiltigt beslut tas.

Enligt kritikerna mot integritetslagstiftningen är lagstiftningen för dyr och orättvis mot de mobila leverantörerna, då de kontrolleras mycket hårdare än aktörerna på webben – som Google och Facebook.

Förespråkarna i sin tur varnar för hur konsumenters integritet kan hamna i skymundan ifall lagen försvinner.

För skulle lagen slopas kan det bli en veritabel guldgruva för internetleverantörerna som då kan sälja sina konsumenters sökhistorik och geolokalisering till andra företag helt utan tillåtelse.

”Din mobila internetleverantör vet hur du rör dig under dagen via information från din geolokalisering och din internet-aktivitet på din mobiltelefon”, säger den demokratiska senatorn Bill Nelson till IDG News.

Läs också: 14 hårresande saker som Google vet om dig

Skulle representanthuset också bestämma sig för att slopa lagstiftningen är det många som fruktar att det kan vara början på slutet när det kommer till amerikaners integritet på nätet såväl som slutet för nätneutraliteten.

”Amerikaner kommer att bli offer för en massiv övervakning från sina internetleverantörer”, säger Jeff Chester, chef för Center for Digital Democracy, till IDG News.