Amerikanska representanthuset gick på samma linje som kollegorna i senaten och har nu röstat igenom det förslag som ger internetleverantörerna rätt att sälja kunders data och det utan användarnas tillstånd. Med 215 röster mot 205 beslutade ledamöterna att slopa den integritetslagstiftning som instiftades förra året, och som inte ens hunnit träda i kraft, rapporterar IDG News.

Förslaget har inte gillats av varje sig Trumpadministrationen eller republikanska partiet. Kravet på konsumenternas godkännande innan bolagen använder deras data innebär, i deras mening, en allt för stor reglering av industrin. Integritetsreglerna är enligt republikanska ledamöter orättvisa mot internetleverantörerna. Bolagen tvingas följa strikta lagar samtidigt som stora internetjättar som Google och Facebook kan fortsätta samla in användardata utan godkännande.

Läs också: FBI:s system för ansiktsigenkänning – en enda röra

Andra invändningar mot lagstiftningen har varit att den inbäddar konsumenterna i en falsk trygghet och godtyckligt behandlar leverantörerna på ett annat sätt.

Demokrater i senaten anklagade å sin sida republikanerna för att mer eller mindre kasta ut användarnas integritet med diskvattnet. Mike Doyle från delstaten Pennsylvania säger att konsumenterna inte längre själva har kontroll över sin egen information. Och att den kontrollen i stället lämnats över till stora företag. De påpekade också att integritetslagstiftningen betyder att internetleverantörer måste vidta vissa åtgärder för att skydda användarnas data. Nu försvinner även det kravet.

Även president Donald Trump är för att lagstiftningen slopas, ett budskap han upprepade efter gårdagens omröstning. Därför kommer lagen med största sannolikhet nu bli ett minne blott.

Läs också: Webbens skapare allt mer oroad för integriteten på nätet – föreslår femårsplan

Konsumenternas användardata kan nu bli en rejäl inkomstkälla för internetleverantörerna som kan sälja allt från sökhistorik till geolokalisering till andra företag.

– Företag som Cox, Comcast, Time Warner, AT&T och Verizon kommer nu ha friheten att kidnappa dina sökningar, sälja din data och bombardera dig med reklam du inte vill ha, skriver organisationen Electronic Frontier Foundation i ett blogginlägg.