Förra våren satte sig medarbetare på norska konsumentverket, Forbrukerrådet, och läste högt ur användarvillkoren från ett antal av de vanligaste apparna. Poängen med kampanjen var att uppmärksamma krångliga och allmänt obegripliga användaravtalen i många fall är.

Nu är det Tinder som hamnat i skottgluggen och hur de valt att formulera sig. Och på begäran av den norska konsumentombudsmannen ändrar dejtingappen nu sina användarvillkor, det skriver norska tidningen Dagens Næringsliv. Enligt Forbrukerrådet har villkoren varit allt för svepande, särskilt kring vem som äger och kontrollerar konsumenternas användardata. Dessutom stod det bolaget bakom appen fritt att ändra villkoren och till och med radera konton utan att användaren fick någon som helst information om detta i förväg.

Läs också: Appen som gör succé bland de aktiva under OS i Rio – Tinder

­– Det ska alltid vara möjligt för konsumenten att förstå vad man går med på när man laddar ner en app. Det är ett glädjande besked att Tinder bestämt sig för att göra sina villkor kortare och tydligare. Konsumenterna har nu lättare att sätta sig in i vad de accepterar när de börjar använda appen, säger konsumentombudsmannen Elisabeth Lier Haugseth till tidningen.

Hennes bedömning är att de gamla villkoren bryter mot den norska marknadsföringslagen. Detta för att de var tvetydiga och att det juridiska språket gjorde det svårt för användarna att förstå den egentligen innebörden. Andra punkter som myndigheten pekat på är hur en tvist avgörs. Så som villkoren varit formulerade krävdes att alla ärenden skulle drivas i en domstol i den amerikanska staden Dallas, och utifrån delstaten Texas lagar.

Här är några av de förändringar som genomförts:

  • Norska konsumenter får norska villkor
  • Villkoren görs kortare och enklare
  • En sammanfattning av villkoren presenteras innan avtalet godkänns
  • Norska och europeiska konsumentsskyddsregler gäller
  • Användare i EU och ESS-länder ska få lösa eventuella tvister i det land de bor
  • Användarna ska informeras i förväg om betydande förändringar i villkoren
  • Användargenererat innehåll raderas när ett konto avslutas
  • Anledningarna till att en användare stängs av förtydligas

Tinder kommenterar det hela i ett uttalande där de säger att de jobbar för att hålla sig till de lagar och regler som gäller i de länder där de är verksamma. Samtidigt som de också strävar efter att erbjuda användarna en så bra upplevelse som möjligt.

Läs också: Roboten som hjälper dig att hitta ditt livs kärlek på Tinder – med svettiga händer

– Vi arbetade nära den norska konsumentombudsmannen för att hitta en lösning genom ett samarbete och partnerskap. Det positiva resultatet visar på vårt engagemang för användarna och har resulterat i förbättringar för Tinders användarvillkor världen över, säger bolagets marknads- och kommunikationschef till nyhetssajten Engadget.

Tanken är inte att stanna vid Tinder. Kampen mot enklare och mer begripliga användarvillkor går vidare, näst på tur står såväl Facebook som Google+ och Twitter.