Tyska politiker har godkänt det lagförslag som kräver att sociala medie-företagen tar ansvar för hatiskt innehåll och fejkade nyheter som publiceras på deras plattformar. Det rapporterar BBC.

Enligt lagförslaget har företagen upp till 24 timmar på sig att ta bort innehåll som kategoriseras som kriminellt, och sju dagar på sig att ta bort material som kan klassas som kränkande. Om inte företagen lyckas med detta kan de bötfällas på belopp upp till 50 miljoner euro (cirka 470 miljoner kronor).

Läs också: Facebook och Mozilla pumpar in pengar i kampen mot fejkade nyheter

Flera av sociala medie-företagen har ännu inte kommenterat beslutet, men till BBC säger en talesperson för Facebook att beslutet ställer för höga krav på företagen.

”Vi arbetar väldigt hårt med att ta bort illegalt innehåll från vår plattform och är fast beslutna om att lösa problemet. Som experter pekat ut tvingar den här lagen privata företag att snarare än domstolar bli domare över vad som är lagligt i Tyskland”, säger talespersonen.

Men kritiken tycks inte bita på Tysklands justitieminister Heiko Maas, som menar att det finns företag som lyckats motarbeta näthatet än andra.

”Twitter tar bara bort en procent av det hatiska innehållet, Facebook tar bort mindre än 50 procent. Men vi vet att det går, för Youtube lyckas ta bort 99 procent”, säger Heiko Maas till BBC.

Läs också: Böter på hundratals miljoner ska få Facebook att plocka bort näthat

Enligt tyska lobbygruppen Bitkom finns det dock ett problem med lagförslaget och det är att den snäva tidsramen kan föra med sig inskränkningar på yttrandefriheten.

”Med den korta deadlinen och de hårda straffen kan leverantörerna tvingas till att ta bort tveksamt innehåll som en försiktighetsåtgärd. Det kan få seriös inverkan på yttrandefriheten på internet ”, säger Bernhard Rohleder, gruppchef för Bitkom, till BBC.