Genom att bjuda in biltillverkarna att använda sig av en delad teknisk plattform, i stället för att alla utvecklar egna lösningar, hoppas kinesiska Baidu få fart på utvecklingen av självkörande bilar.

I projektet som de kallar Apollo, precis som USA:s rymdfärdsprojekt, erbjuder de plattformar för hårdvara, mjukvara och molntjänster och öppen källkodsbaserad teknik kring sådant som fordonskontroll, att uppfatta hinder och liknande.

Läs också: Öppen källkods-förespråkare vill öppna upp framtidens bilar

Baidu vill på detta sätt också göra tekniken tillgänglig för mindre biltillverkare och användare till ett bättre pris.

I dag utvecklas tekniken för självkörande bilar i huvudsak internt på olika företag eller i täta partnerskap. Och alla håller noga vakt om de egna innovationerna – ett exempel är den pågående rättstvisten mellan Google och Uber.

– Ett öppet och innovativt ekosystem för branschen som Baidu nu tar initiativ till kommer att skynda på utvecklingen av självkörande bilar i USA och andra mogna marknader, säger Qi Lu, operativ chef på Baidu i en kommentar.
 
Men Patrick Moorhead, chefsanalytiker på Moor Insights & Strategy är skeptisk.

– Det som slår mig är bristen på partner som är med. Open source är intressant, men bara när du får med dig andra, säger han till IDG News.

Läs också: Ford: du kommer inte kunna köpa en självkörande bil förrän om tio år

Och det är inte bara Baidu som mötts av bristande intresse enligt Patrick Moorhead och pekar på att samma sak gäller Intel, BMW och Mobileye som i juli förra året gick ut och deklarerade att de skulle skapa en öppen plattform för självkörande bilar.

Det är oklart hur Baidu tänkt sig att finansiera den öppna plattformen men enligt en talesperson för bolaget så vill man inte avslöja detaljerna men hon konstaterar samtidigt att man inte är helt fel ute om man tänker sig tilläggstjänster som avancerade karttjänster, molntjänster och liknande som ett sätt att skapa intäkter.

Baidu har testat självkörande bilar både i Kina och USA och siktar mot att kunna erbjuda det på marknaden 2020.