Uppdateringarna till Teslas autopilotfunktion håller inte vad de lovar, det tycker tre av företagets kunder som nu lämnat in en stämningsansökan mot företaget i en domstol i Kalifornien. Det skriver The Register.

Läs också: Tesla sålde rekordmånga bilar

Gemensamt för alla tre är att de köpt version 2 av autopilot-funktionen Enhanced Autopilot till Tesla Model S, men det ska även finnas missnöje för andra uppdateringar som uppdateringen till den automatiska nödbromsen och för sidokollisionsvarningen.

”I stället för att leverera säkra och avancerade autopilots-funktioner har Tesla levererat mjukvara som får fordonet att uppföra sig felaktigt. De förstärkta autopilot-funktionerna är helt enkelt för farliga för att användas och är därför helt värdelösa trots den premie på 5 000 dollar som Dean (en av missnöjda kunderna. Reds anm.) betalat för förstärkt autopilot”, står det i stämningsansökan.

Som kompensation kräver de tre kunderna att Tesla betalar tillbaka pengarna för de köpta bilarna, och att de slutar upp med det som kunderna anser vara bedrägeri.

Läs också: Här är Elon Musks påskägg till alla Teslaägare

Tesla har ännu inte lämnat något svar på stämningsansökningen.