Sedan 2011 har tjänsten Unroll.me hjälpt sina användare med att avregistrera sig från e-postprenumerationer, men det som användarna inte fick reda på var att deras data även såldes vidare till andra företag. Det rapporterar The Guardian.

Nyheten om Unroll.me briserade i helgen som en del i ett längre reportage om Uber som New york Times publicerade, i granskningen framgår det att Unroll.me sedan 2014 sålt data från sina kunder till de företag som ligger bakom e-postutskicken som Unroll.me avregistrerat dem från.

Läs också: Klart: Amerikanska operatörer fria att sälja kundernas surfdata

I det här fallet ska Unroll.me ha sålt data som Uberkvitton och kvitton till Uberkonkurenten Lyft, till just Uber.

Sedan avslöjandet har många användare känt sig lurade och hört av sig till företaget.

”Våra användare är hjärtat i vårt företag och vår tjänst. Därför är det hjärtskärande att se hur vissa av våra användare är upprörda över hur vi tjänar pengar på vår gratistjänst. Samtidigt som vi försöker göra vårt bästa när det kommer till att vara öppna om vår affärsmodell visar våra senaste kundutvärderingar att vi inte var tydliga nog”, skriver Unroll.mes vd Jojo Hedaya i en bloggpost.

Men trots hjärtesorgen hos Unroll.me verkar det som att Jojo Hedaya inte riktigt ser något problem i att de sålt sina användares data, i stället menar han att det skett en kommunikationsmiss.

”Visst har vi ett användaravtal och en integritetspollicy skriven i vanlig engelska som våra användare bekräftar att de läst och förstått innan de registrerar sig, men i verkligheten är det många av oss – inklusive mig – som inte tar tiden att läsa igenom dem noggrant”, skriver Jojo Hedaya i bloggen och fortsätter:

”Så vi måste bättra oss för våra användare, från och med nu, med enklare meddelanden på vår sajt, i vår app och i vår FAQ-text.”

Läs också: Ständigt omdiskuterade Uber håller hårt i tekniken: Vi är inget Manpower

För Uber var samarbetet med Unroll.me inte det enda kontroversiella som dök upp i New York Times reportage, för där framgick det även att företagets applikation var nära på att bannlysas från App store då den försökte identifiera enskillda användares telefon vilket går emot Apples regler.