Franska dataskyddsmyndigheten CNIL ger Facebook sitt strängaste straff efter att företaget brutit mot sex av landets integritetslagar. Det rapporterar IDG News.

Enligt CNIL ska Facebook bland annat ha spårat sina användares aktivitet på andra sajter, utan deras godkännande, och sedan försökt använda detta för att sälja reklam.

Den franska utredningen började efter att sociala medie-jätten ändrade sina användaravtal i januari 2015, och har CNIL har sedan dess besökt Facebooks dotterbolag på Irland. Liknande utredningar påbörjades även samtidigt i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Spanien.

Läs också: Läckt dokument: Facebook kan rikta reklam mot sårbara ungdomar

Även om straffet är det maximala som CNIL får sätta lär det inte skada Facebooks verksamhet avsevärt, då prislappen för övertrampet landar på 150 000 euro, cirka 1,4 miljoner kronor. Vilket är summan företaget drog in på 25 minuter under förra året om man utgår från företagets fjolårsresultat.

Men troligtvis blir straffet ändå en ögonöppnare för Facebook, för skulle de råka ut för samma straff efter att GDPR-lagstiftningen börjat gälla den 25 maj nästa år kan bötesbeloppet bli så högt som 4 procent av företagets globala omsättning.