EU skickar ut en skarp varning till alla företag som just nu är på väg att köpa upp ett annat företag. Lägger ni inte alla kort på bordet, då blir det saftiga böter. Som nu, när Facebook döms att betala 110 miljoner euro, eller dryg en miljard svenska kronor, för att ha försett EU-kommissionen med vilseledande information under granskningen av Whatsapp-köpet, skriver IDG News. När Facebook köpte meddelandetjänsten Whatsapp granskades affären av EU-kommissionen, i konkurrenssyfte. De fanns en rädsla att bolaget nu kunde matcha användarkonton på de båda plattformarna för att rikta reklam till användaren. Inte möjligt svarade Facebook då. En nyligen avslutad granskning visade på motsatsen.

Läs också: Kommuner i knipa när dataskyddsregler skärps – kan krävas på miljoner

Beskedet visar att företag som vill göra den här typen av affärer måste vara ärliga med vilka tekniska möjligheter de har, särskilt gällande användarnas integritet och personuppgifter. Att dölja sådant riskerar bara att göra saker och ting värre.

– Dagens beslut skickar en tydlig signal till företag att de måste följa alla aspekter av EU:s regler kring sammanslagningar. Inklusive kravet att förse oss med korrekt information, säger Margrethe Vestager, kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor.Vitet är i hennes mening proportionerligt med vad hemlighållandet hade kunnat innebära. Att Facebook kan jämföra användarnas beteende på en plattform med den andra. Men det är samtidigt betydligt högre än det belopp franska dataskyddamyndigheten utdömde tidigare i veckan för liknande intrång i den personliga integriteten. Det beror på att medlemsstaternas möjlighet att slå fast bötesbeloppen är begränsad. Något som kommer att ändras i och med den nya dataskyddslagen GDPR. Då kan även nationella tillsynsmyndigheter slå fast sanktionsavgifter på upp mot fyra procent av företags omsättning, eller 20 miljoner euro.

Läs också: Nu dras underleverantörerna in i Apples infekterade licensstrid

När Facebook köpte Whatsapp 2014 sa de att de saknade de tekniska möjligheterna att matcha konton. Men när meddelandetjänsten förra året uppdaterade användarvillkoren stod det att användarnas nummer kan komma att kopplas till Facebookkontot. Enligt granskningen visste Facebook redan vid uppköpet att det skulle vara möjligt. Dock hade den informationen inte påverkat köpet.