I vanliga fall är det bilar som används när Google fångar vår värld på bild för karttjänsten Google Maps. Vanliga bilar i stan, fyrhjulsdrivna på landsbygden, med kamera på taket.

Men nu har resorna tagit dem till platser utanför städernas gatunät. Ibland får man förlita sig till apostlahästarna, som när den 500 miljoner år gamla klippan Uluru – även känd som Ayers Rock - i Australien skulle fotas.

Eller när de skulle ut i den thailändska djungeln. Då använde de elefanter för att ta sig fram. Och i Förenade Arabemiraten var det kameler som bar utrustningen.

– Det här är inga platser man bara sätter sig i en fyrhjulsdriven bil och kör dit, säger Googles Casey Whitelaw i en intervju med nyhetssajten Fox business.

Läs också: Anticimex digitaliserar – och råttorna märker det först

Fotograferingen av Uluru-området skedde på uppdrag av turistmyndigheterna i delstaten Northern Territory. De samarbetade också med parkförvaltningen i landet samt de aboriginer som bor i närheten. För Australiens ursprungsbefolkning är klippan en helig plats och alla delar får inte fotograferas. En av fotograferna beskriver det som att hälsa på hemma hos någon: Vissa delar visar man gärna upp för gäster, som vardagsrummet. Men man stänger gärna dörren till sovrummet.

Uluru / ”Ayer’s Rock”
Uluru-berget i Australien fick utforskas till fots.

Bilderna får världens alla hörn används för att förstärka tjänsten Street View, som är en del av Google Maps. Kartor blir en allt viktigare del av it-företagens produktportfölj. Dels för att de kan driva in miljarder i annonspengar, men också för att de pengarna investeras i att utveckla en teknik som är nödvändig för en framväxande industri – de självkörande bilarna. Värdet av annonser som baseras på var användaren befinner sig kommer enligt amerikanska konsultbolaget BIA/Kelsey öka från 12 miljarder dollar år 2016 till 32 miljarder dollar 2021.

Läs också: Kastade Iphone på björn – överlevde

Google har hittills varit försiktiga med annonsering i karttjänsten. Förra året började de med sponsrade platser. Alltså att vissa platser märks med en särskild markör som det är sponsrat. Utmaningen här har legat i att få in annonser utan att störa tjänsten alltför mycket. Det kan vara svårt nog att hitta rätt på en karta i telefonen.

Bolaget har också börjat få konkurrens inte minst från Apple. Men också från Here Technologies som ägs av tysk biltillverkarna Audi, BMW och Daimler. På konsumentsidan har Google dock en klar ledning. Kartappen tillhör en av de mest populära i världen. I USA placerar de sig på en fjärde plats, Apples karttjänst kommer in på plats 12.