Att framtidens biltrafik kommer att skötas av självkörande bilar har de flesta biltillverkare varit överens om under en längre tid, men det är först nu som samma tankegångar börjat smitta av sig till flygplansindustrin. Det rapporterar Seattle Times.

”De mest basala byggstenarna bakom tekniken är tillgängliga. Det kommer att bli ett skifte, från kravet att ha en utbildad pilot som styr flygplanet till att ha ett system som kontrollerar planet förarlöst. Om vi kan göra det med samma säkerhet”, sa Mike Sinnett till Seattle Times.

”Men det är ett stort om”.

Läs också: Boeing sparar miljoner med 3d-utskrivna flygplansdelar

De flesta flygplan idag är utrustade med avancerade autopilotsystem, som både kan landa och lyfta utan mänsklig interaktion – även om starten är så pass osäker att det inte är lagligt. Däremot så räcker inte autopilotsystemen för att möjliggöra en hel resa utan pilot.

I stället tittar Boeing på möjligheten att ta fram ett AI-system som ska klara av samtliga delar av en flygresa. Ett sådant system måste dock vara så pass välbyggt att de kan klara av alla de otaliga variabler som kan ställa till det uppe i luften.

Till exempel måste ett självflygande AI-system klara av att göra den bedrift som piloten Chelsey Sullenberger lyckades med under en flygning från New York 2009, där en flock gäss slog ut planets bägge motorer och tvingade fram en nödlandning på Hudsonfloden.

”Vi är inte smarta nog att förprogrammera in alla de här sakerna. Maskinen måste vara kapabel att själv kunna ta samma beslut. Om den inte klarar av det kan vi inte göra det”, säger Mike Sinnett.

Läs också: Microsoft-grundaren Paul Allen har byggt världens största flygplan

Nästa år väntas Boeing påbörja arbetet med att hitta ett AI-system som klarar av utmaningen, bland annat kommer de att testa olika AI-lösningar i simulatorer samt även låta en AI flyga ett riktigt plan tillsammans med piloter, dock inga passagerare.